📘 Nota Lengkap Soalan & Jawapan – 77 Topik Enjin, Gas Turbin & Peraturan
BAHAGIAN 1 – PENGENALAN & JENIS ENJIN
1. Apa maksud Enjin?
-
Kumpulan komponen yang dipasang mengikut urutan.
-
Mengubah tenaga haba kepada tenaga mekanikal.
-
Bergerak mengikut aturan.
2. Apa beza Internal Combustion Engine (ICE) & External Combustion Engine (ECE)?
-
ICE: Pembakaran berlaku di dalam kebuk pembakaran/chamber.
Contoh: Gas Turbine. -
ECE: Pembakaran berlaku di luar chamber.
Contoh: Steam Turbine.
3. Nyatakan komponen utama pada enjin:
a) Cylinder head
b) Cylinder block
c) Sump
d) Piston
e) Crankshaft
f) Camshaft
4. Operasi 2 Stroke Petrol Engine:
-
Induction: Inlet port tutup, scavenging port terbuka, memaksa campuran gas dari crank chamber.
-
Compression: Piston bergerak BDC ke TDC, scavenging membersihkan chamber dan membenarkan udara segar masuk.
-
Firing Stroke: Piston naik, tekanan meningkat, injector sembur bahan api, pembakaran berlaku.
-
Exhaust Stroke: Tekanan menolak piston ke bawah, exhaust port terbuka, gas keluar, udara segar masuk.
5. Operasi 4 Stroke Petrol Engine:
-
Induction: Inlet valve buka, exhaust valve tutup, piston TDC ke BDC, udara masuk (180°).
-
Compression: Semua valve tutup, piston BDC ke TDC, udara dimampat, crankshaft pada 360°.
-
Firing Stroke: Semua valve tutup, spark plug nyala, pembakaran berlaku, piston ke bawah.
-
Exhaust Stroke: Inlet valve tutup, exhaust valve buka, piston ke TDC, gas keluar (720° = 1 kitaran).
6. Operasi 2 Stroke Diesel Engine:
-
Induction: Inlet port tutup, scavenging port terbuka, injector masukkan bahan api dari crank chamber.
-
Compression: Piston BDC ke TDC, scavenging bersihkan chamber.
-
Firing Stroke: Piston naik, injector sembur diesel, letupan berlaku.
-
Exhaust Stroke: Tekanan tolak piston ke bawah, exhaust port buka.
7. Operasi 4 Stroke Diesel Engine:
-
Induction: Inlet valve buka, exhaust tutup, piston TDC ke BDC, udara masuk.
-
Compression: Semua valve tutup, piston BDC ke TDC, udara dimampat, crankshaft 360°.
-
Firing Stroke: Injector sembur diesel, pembakaran berlaku.
-
Exhaust Stroke: Exhaust valve buka, piston ke TDC, gas keluar (720°).
8. Operasi Rotary Engine:
-
Sama seperti enjin berpiston tetapi tiada masalah komponen bergerak banyak.
-
Rotor 3 lobe, drive shaft, casing epitrochoidally.
-
Ketiga hujung lobe sentuh dinding kebuk, membentuk 3 kebuk isipadu berbeza.
-
Setiap kebuk berlaku mampatan, masukan, kuasa, ekzos.
-
Apabila rotor berputar CW, injap masukan terbuka, isipadu kebuk bertambah, campuran bahan api-udara masuk.
9. Perbezaan 2 Stroke & 4 Stroke Engine:
Bil | Perkara | 4 Stroke | 2 Stroke |
---|---|---|---|
1 | Power | 720° | 360° |
2 | Kuasa (isipadu sama) | Kecil | 1.5× lebih besar |
3 | Valve | Ada | Tiada |
4 | Kos binaan | Mahal | Murah |
5 | Kekotoran spark plug | Sikit | Banyak |
6 | Penggunaan bahan api | Sedikit | Banyak |
7 | Penggunaan minyak | Sedikit | Banyak |
8 | Kerosakan | Sedikit | Banyak |
9 | Kestabilan operasi | Tinggi | Rendah |
10 | Keteguhan | Baik | Baik |
10. Perbezaan Enjin Diesel & Petrol:
Aspek | Diesel | Petrol |
---|---|---|
Jenis bahan api | Minyak Diesel | Minyak Petrol |
Sistem pembakaran | Compression ignition | Spark ignition |
Nisbah mampatan | Tinggi | Rendah |
Komponen pembakaran | Injector | Spark Plug |
Operasi | Sesuai untuk kelajuan seragam, lambat respons beban | Respons cepat terhadap perubahan beban |
Saiz & kuasa | Sesuai untuk enjin besar | Sesuai untuk kecil & sederhana |
Kecekapan kuasa | Rendah untuk saiz besar | Tinggi untuk saiz kecil |
11. Beza Carburetor & Fuel Injection:
-
Carburetor: Udara bercampur dengan bahan api.
-
Fuel Injector: Menyembur bahan api terus.
12. Beza Turbocharger & Supercharger:
-
Turbocharger: Digerakkan oleh exhaust, tidak bersambung terus dengan enjin, ±15,000 rpm.
-
Supercharger: Digerakkan oleh crankshaft melalui belt, ±50,000 rpm.
13. Hubungan Crankshaft & Camshaft:
-
Camshaft dipusing crankshaft melalui timing belt/chain.
-
(Nota: sebenarnya camshaft pusing separuh kelajuan crankshaft).
14. Hubungan Piston & Valve:
-
Piston gerak crankshaft → gerak camshaft → kawal buka/tutup valve.
BAHAGIAN 2 – SISTEM & OPERASI ENJIN
15. Terangkan sistem penyejukkan dalam enjin
Tujuan:
-
Mengawal suhu enjin daripada terlalu panas.
-
Memajukan pengewapan bahan api.
-
Menjaga minyak pada kelikatan terbaik.
Jenis:
-
Fin: Penyejukan udara.
-
Water Jacket: Penyejukan air.
Cara kerja:
-
Cylinder block & head ada sirip untuk alirkan haba keluar.
-
Haba diserap atau dilepaskan ke udara.
-
Penyejukan udara secara paksa: blower menghantar udara mengelilingi silinder melalui blower housing.
16. Terangkan sistem pelinciran dalam enjin
Tujuan:
i. Mengurangkan geseran bahagian bersentuhan.
ii. Menyerap & memindahkan haba (latent heat, Q).
iii. Bertindak sebagai penyejuk.
iv. Membersihkan kekotoran.
17. Terangkan sistem bahan api dalam enjin
Tujuan: Campur bahan api & udara untuk pembakaran.
Jenis:
-
Carburetor: Petrol.
-
Injector: Diesel.
Sistem:
-
Tekanan Rendah: Fuel pump → Primary filter → Main filter → Fuel Injection Pump.
-
Tekanan Tinggi: Fuel Injection Pump → Fuel Injector (tekanan tinggi untuk semburan dalam silinder).
18. Tatacara menghidupkan enjin diesel/petrol
-
Periksa buku catitan harian.
-
Periksa air, diesel & minyak pelincir.
-
Periksa belting & cover.
-
Periksa paip ekzos tidak bocor.
-
Periksa bolt/nut tapak enjin.
-
Periksa coupling enjin.
-
Periksa meter enjin.
-
Periksa sambungan & air bateri.
-
Periksa radiator.
-
Pastikan ACB switch OFF.
-
Pastikan tiada kerja senggaraan berjalan.
-
Kawasan sekeliling bersih & kering.
-
Alat keselamatan berfungsi.
-
Bunyi siren 2 kali sebelum start.
-
Periksa sekali lagi jika ada masalah.
-
Catat dalam buku harian.
19. Apa yang perlu ada di dalam bilik enjin
-
Fire alarm.
-
Smoke detector.
-
Fire extinguisher jenis CO₂.
-
Carta CPR.
-
First Aid Box.
-
Langsir api.
20. Masalah biasa pada enjin & puncanya
-
Enjin knocking.
-
Enjin gagal dihidupkan.
-
Enjin berpusing tapi bahan api tidak terbakar.
-
Enjin racing.
-
Enjin hunting.
-
Enjin bising.
-
Enjin panas.
-
Enjin keluarkan asap berbeza.
21. Jenis asap enjin
a. Asap putih.
b. Asap kelabu.
c. Asap hitam.
d. Asap kuning.
e. Asap biru.
22. Bahagian utama enjin
(Merujuk gambar komponen enjin – Cylinder head, block, crankshaft, piston, sump, valve, camshaft)
23. Jenis piston ring & fungsinya
-
Compression Ring – Elak kebocoran semasa mampatan & pembakaran.
-
Oil Ring – Bersihkan lebihan minyak pada silinder.
24. Fungsi governor & cara ia berfungsi
i. Kawal kelajuan enjin dengan kawal jumlah bahan api masuk.
ii. Untuk keselamatan bila overspeed.
-
Governor digerakkan dari crankshaft.
25. Jenis fuel nozzle
-
Pintle nozzle.
-
Multi-hole nozzle.
-
Single-hole nozzle.
-
Pintaux nozzle.
26. Fungsi fuel nozzle
-
Kawal kemasukan bahan api ke silinder.
-
Atomize bahan api untuk pembakaran.
28. Fungsi flywheel & cara ia berfungsi
Fungsi:
a. Simpan daya putaran/tork.
b. Bagi kestabilan putaran enjin.
30. Meter pada enjin
a. RPM meter.
b. Lube oil temperature/pressure.
c. Cylinder head temperature/pressure.
d. Cooler temperature/pressure.
e. Level water gauge.
31. Firing order enjin
-
6 silinder: 1-5-3-6-2-4 atau 1-2-3-6-4-5.
-
8 silinder: 1-5-2-6-3-7-4-8 atau 1-7-3-8-4-6-2-5.
32. Maksud valve overlapping
-
Valve inlet & outlet terbuka serentak semasa piston hampir TDC, akhir ekzos stroke, untuk keluarkan sisa pembakaran & masukkan campuran baru.
33. Maksud scavenging
-
Gas ekzos dipaksa keluar.
-
Campuran bahan api-udara dipaksa masuk untuk stroke seterusnya.
36. Engine compression ratio
-
Nisbah isipadu silinder di BDC ÷ isipadu di TDC.
37. Punca enjin hunting
-
Udara dalam bahan api.
-
Air dalam bahan api.
-
Filter tersumbat.
-
Pelinciran tak sempurna.
-
Pembakaran tak sempurna.
38. Punca enjin panas
-
Masalah sistem penyejukan.
-
Masalah sistem pelinciran.
39. Punca enjin tak boleh dihidupkan
-
Bahan bakar habis.
-
Masalah bateri.
-
Masalah elektrik.
40. Punca enjin hidup tapi crankshaft tak boleh jalan
-
Timing belt putus.
41. Punca enjin racing
-
Governor rosak.
42. Punca enjin bising
-
Silencer berlubang.
-
Air cock terbuka.
43. Otto Cycle
-
Kaedah termodinamik untuk enjin spark ignition.
-
Proses: isothermal compression, isochoric heat addition, isothermal expansion, isochoric heat rejection.
(Rujuk gambarajah kitaran Otto)
44. Diesel Cycle
-
Kaedah termodinamik untuk enjin diesel.
-
Pembakaran berlaku kerana udara termampat pada tekanan malar.
(Rujuk gambarajah Otto vs Diesel)
45. Maksud stroke
-
Pergerakan penuh piston dari BDC ke TDC atau sebaliknya.
(Rujuk gambar BDC & TDC)
BAHAGIAN 3 – GAS TURBIN
46. Komponen utama Gas Turbine (GT)
-
Compressor.
-
Combustor.
-
Power turbine.
-
Exhaust.
47. Fungsi compressor GT
-
Memampatkan udara ke tekanan tinggi.
-
Menarik udara masuk.
48. Fungsi combustor GT
-
Bakar bahan api sempurna untuk hasilkan tenaga maksimum.
-
Campur bahan api & udara.
-
Sistem pembakar atomize bahan api.
-
Sistem pencucuhan nyalakan api utama.
49. Fungsi turbin GT
-
Tukar tenaga haba kepada tenaga kinetik (putaran).
50. Sistem penyejukan combustor GT
Jenis:
-
Air-cooled.
-
Natural air-cooled.
-
Compressed air-cooled.
-
Water-cooled.
51. Fungsi IGV (Inlet Guide Vanes)
-
Mengarah aliran udara masuk ke compressor pada sudut optimum.
52. Jenis starter GT
-
Diesel engine.
-
Electric starter.
-
Pneumatic starter.
-
Gas expansion motor.
53. Lube oil system GT
-
Tujuan: pelinciran bearing, gearbox, lindungi dari kerosakan.
-
Jenis minyak: Turbo CC 32.
-
Pantau suhu & paras minyak.
54. Fungsi bleed valve GT
-
Kurangkan tekanan sebelum start.
-
Elak surging semasa start/shutdown.
55. Tujuan water wash GT
-
Bersihkan bilah turbin (online/offline).
-
Kekerapan ikut keadaan udara, bahan api & kecekapan GT.
56. Jika suhu exhaust GT meningkat
-
Masalah sistem penyejukan.
-
Masalah combustor (pembakaran di bahagian exhaust/nozzle).
57. Kiraan compression ratio GT
-
Inlet pressure ÷ Outlet pressure.
58. Alat keselamatan di bilik enjin
-
First aid kit.
-
Fire extinguisher.
-
PPE.
-
CPR poster.
-
Smoke detector.
BAHAGIAN 4 – ASAS PEMBAKARAN & UNDANG-UNDANG
59. Jenis pembakaran
-
Sempurna – Semua bahan api terbakar sepenuhnya.
-
Lengkap – Hampir semua bahan api terbakar.
-
Tak lengkap – Sebahagian bahan api tidak terbakar.
60. 3 unsur asas pembakaran
-
Bahan bakar.
-
Udara (oksigen).
-
Haba.
61. FMA (Factory Machinery Act) 1967 – Akta 139
-
Akta berkaitan kilang & jentera.
-
Keselamatan, kesihatan & kebajikan pekerja.
-
Kompetensi & lesen.
-
Laporan kemalangan & siasatan.
-
Pendaftaran kilang & jentera.
62. OSHA (Occupational Safety & Health Act) 1994
-
Menjaga keselamatan & kebajikan pekerja di semua industri.
-
Penubuhan Majlis Keselamatan Negara (MKN).
-
Tugas & tanggungjawab pekerja/majikan.
-
Tanggungjawab pereka, pembuat & pembekal jentera.
-
Penubuhan jawatankuasa keselamatan.
-
Laporan kemalangan/penyakit pekerjaan.
-
Industry Codes of Practices.
-
Penguatkuasaan & siasatan.
-
Saman & tindakan.
63. Beza FMA & OSHA
-
FMA: Untuk kilang & jentera sahaja, lebih kepada penguatkuasaan DOSH.
-
OSHA: Untuk semua tempat kerja, lebih kepada self-regulation.
64. Akta yang dikuatkuasakan DOSH/JKKP
-
Factory & Machinery Act 1967 (Act 139).
-
Occupational Safety & Health Act 1994 (Act 514).
-
Petroleum (Safety Measures) Act 1984.
65. Akta berkaitan Injin Pembakaran Dalam (IPD)
-
FMA (Certificate of Competency – Examination) Regulations 1970.
-
FMA (Fencing of Machinery & Safety) Regulations 1970.
-
FMA (Notification, Certificate of Fitness & Inspection) Regulations 1970.
-
FMA (Noise Exposure) Regulations 1970.
-
FMA (Safety, Health & Welfare) Regulations 1970.
-
FMA (Person In Charge) Regulations 1970.
66. Contoh kesalahan serius di bawah FMA
-
Tidur semasa bertugas.
-
Mabuk semasa bertugas.
-
Meninggalkan mesin ketika bertugas.
-
Gagal lapor kerosakan yang boleh membahayakan nyawa/harta.
-
Menyebabkan kerosakan mesin atau kecederaan akibat cuai, mengabaikan prosedur & alat keselamatan.
Regulation 26: Sijil kompetensi boleh digantung max 6 bulan.
67. Person In Charge FMA Reg. 26
ICE:
-
500–1000 kW: Engine driver gred 2/shif, dibantu driver gred 2 jika >1 enjin.
-
1000–5000 kW: Engine driver gred 1/shif, dibantu driver gred 2 mencukupi. Jurutera pelawat gred 2 perlu dilantik.
-
5000–25000 kW: Jurutera gred 2/shif, dibantu driver gred 1 mencukupi.
-
25000–50000 kW: Jurutera gred 1/shif, dibantu jurutera gred 2 & driver gred 1 mencukupi.
-
>50000 kW: Jurutera gred 1/shif, dibantu jurutera gred 2 & driver gred 1 mencukupi.
BAHAGIAN 5 – OPERASI & PERBANDINGAN TURBIN
68. Prosedur Start-Up Gas Turbine
(Nota asal Hashim tidak detail – boleh tambah SOP start-up jika perlu untuk exam)
69. Operasi Gas Turbine (guna rajah)
-
Udara masuk → compressor memampatkan → combustor bakar bahan api → turbin tukar haba kepada putaran → exhaust buang gas panas.
70. SOP Shutdown
-
Kurangkan load perlahan-lahan.
-
Tutup supply bahan api.
-
Biarkan turbin cool down.
-
Matikan sistem.
71. HIRARC (Hazard Identification, Risk Assessment & Risk Control)
-
Proses kenal pasti bahaya, nilai risiko, kawal risiko di tempat kerja.
72. NADOPOD (Notification of Accident, Dangerous Occurrence, Occupational Disease)
-
Laporan wajib kepada DOSH jika berlaku kemalangan, kejadian berbahaya atau penyakit pekerjaan.
73. Gas Turbine Flow
-
Udara masuk → compressor → combustor → turbin → exhaust.
74. Trip System GT
-
Sistem keselamatan yang hentikan operasi jika parameter tidak selamat (contoh: suhu tinggi, getaran tinggi, tekanan rendah).
75. Purging Sequence GT
-
Proses hembus udara untuk buang sisa gas/udara mudah terbakar sebelum start.
76. Beza Gas Turbine & Diesel Engine
Perkara | Gas Turbine | Diesel Engine |
---|---|---|
Jenis pembakaran | ICE/EPD | ICE |
Bahan api | Gas | Diesel |
Pergerakan | Turbin putar oleh gas panas | Piston gerak oleh pembakaran |
Starter | Ada | Ada |
Material | Rotor/stator tahan haba | Standard steel |
Compressor | Ada | Tiada |
77. Beza Gas Turbine & Steam Turbine
Perkara | Gas Turbine | Steam Turbine |
---|---|---|
Pembakaran | ICE (pembakaran dalaman) | ECE (pembakaran luar) |
Bahan api | Gas | Stim dari boiler (gas/cecair/pepejal) |
Medium gerak | Gas panas | Stim |
Starter | Ada | Tiada |
Material rotor/stator | Tahan panas tinggi | Tahan suhu stim |
Compressor | Ada | Tiada |
📌 SELAMAT MAJU JAYA
No comments:
Post a Comment