Tuesday, 13 September 2011

IPD 4 (Bahagian-2 Enjin)

Cylinder block
Basic frame pada sistem penyejukan cecair engine.
Selinder block dan crankcase biasanya casting dalam satu unit dan inilah bahagian paling berat dalam engine.
Water jacket di casting sekali dengan selinder block.
Piston
Piston
Untuk menghantar daya dari combustion kepada crankshaft melalui connecting rod.
Bertindak sebagai guide untuk upper end bagi connecting rod.
Sediakan tempat untuk piston ring untuk tujuan seal selinder semasa compression.
Ia mesti berhenti pada bahagian atas pada penghujung stroke sebelum undur di dalam selinder.
Diperbuat dari bahan tahan untuk mengelak dari haus.
Mengawal momentum pada kelajuan tinggi, oleh itu beratnya mesti seimbang.
Semua piston dalam enjin mesti mempunyai berat yang sama bagi mengelakkan berlakunya vibration.
Ribs digunakan untuk mengurangkan saiz piston.
Ribs digunakan untuk membebaskan haba dari piston head ke piston ring dan seterusnya ke wall.
Piston mempunyai head, skirt, ring groove dan land.
Piston biasanya berbentuk bujur untuk benarkan ia ketat pada selinder. Ia akan mengembang menjadi bulat apabila haba terhasil akibat pergeseran.
Diesel piston mempunyai lebih ring groove dan ring berbanding gasoline piston.
Piston perlu dipasang dengan selinder dengan clearance yang sesuai.

Piston Pin
Piston disambungkan dengan connecting rod oleh piston pin.
Piston pin akan dimasukkan ke dalam piston pin bosses dan melalui upper end connecting rod.
Piston pin diperbuat daripada alloy steel dan melalui proses hardened.
Ia akan memberikan kekuatan maksimum dengan berat yang minimum.
operasi valve
valve
Valve spring
Rocker arm

Pergerakan dalam selinder head
Cylinder head
Menyediakan tempat combustion chamber untuk engine selinder
Ia mempunyai liang untuk membolehkan air lalu menyejukkan head.
Untuk gasoline enjin, ada lubang tapper di bahagian atas tembus hingga combustion chamber untuk tempat spark plug.
bab 3
bab 4

No comments:

Post a Comment