“Ayah tengok gambar Nabil ni masa mula-mula masuk MRSM, suci je muka dia… sekarang dah dua kali kita menghadap pengetua,” Salmah tersenyum kelat.
Amir ketawa kecil. “Itulah... dulu kita pun macam tu juga. Tapi zaman sekarang lain. Cabaran lebih besar. Dunia makin gila, anak-anak kita perlu lebih kuat daripada kita dulu.”
Mereka terdiam sejenak. Dalam diam itu, hadir rasa syukur yang mendalam. Sekalipun susah, mereka tidak pernah lepas tangan. Mereka sedar, mendidik anak di asrama bukan sekadar menghantar dan membayar yuran. Ia satu perjuangan bersama — antara ibu bapa, anak, dan juga guru.
“Kita tak boleh harap warden buat semua kerja. Kita ni mak ayah, kena kenal siapa kawan anak kita, tahu apa dia buat kat asrama, apa masalah dia, siapa yang pengaruh dia. Kena jadi detektif sikit,” ujar Salmah sambil tersenyum.
Amir mengangguk. “Sebab tu aku suruh Nabil masuk LDP. Bagi dia tanggungjawab. Bila dia rasa dia perlu jadi contoh, baru dia fikir dua kali nak buat hal.”
Anak-anak mereka tidak sempurna. Ada jatuh, ada bangun. Tapi mereka tidak pernah dibiarkan hanyut. Setiap kesalahan bukan dimarahi membuta tuli, tetapi dijadikan peluang untuk belajar. Disiplin, jatidiri, maruah — semua itu ditanam dengan sabar.
Begitulah hidup, seperti satu lingkaran. Dahulu mereka anak-anak asrama. Kini, mereka ibu bapa kepada anak-anak asrama. Pengalaman menjadi bekal, kasih sayang menjadi panduan. Cabaran berubah, tetapi nilai tetap sama — tanggungjawab, pengawasan, dan doa yang tidak putus.
Kerana dalam lingkaran kehidupan ini, setiap generasi akan melalui liku yang serupa — cuma dengan ujian yang berbeza.
Dan mereka tekad untuk tidak melepaskan tangan.
Pengajaran Moral:
- Pengalaman adalah aset dalam mendidik anak.
- Ibu bapa perlu aktif memantau dan menyokong kehidupan anak-anak di asrama.
- Tanggungjawab dan kepimpinan membentuk jatidiri anak-anak.
- Hubungan erat dengan anak dan pihak sekolah sangat penting.
- Kesilapan anak bukan akhir dunia, tetapi peluang untuk membentuk mereka menjadi lebih baik.
No comments:
Post a Comment