2 strokes
4 strokes
2. Jenis-2 jenis engine
2 stroke & 4 stroke
Jenis - jenis stroke:-
2.1 Induction
2.2 Compression
2.3 Power
2.4 Exhaust
4 Stroke
2 pusingan crankshaft menghasilkan 1 kuasa/power
1. Induction
menyedut udara bersih ke dalam selinder, piston sampai ke BDC, inlet valve tertutup, pergerakkan crankshaft 180 darjah-separuh pusingan
2. Compression
inlet & exhaust tertutup, BDC ke TDC, udara di dalam selinder dimampat padat, piston sampai ke TDC, 360 darjah
3. Power
Inlet valve tutup, exhaust tutup, apabila piston mendekati bhg atas selinder semasa compression stroke,
fuel injector melepaskan semburan minyak
kadar mampatan yang tinggi menyebabkan suhu udara meningkat lebih kurang 1000 darjah F, cukup panas untuk menyalakan campuran
ketika terbakar, ia mengembang dalam selinder & serta - merta menjadi lebih kuat dan menolak piston turun ke bawah -> berakhir power stroke
4. Exhaust
apabila piston sampai ke BDC, exhaust valve terbuka manakala inlet valve masih tertutuppiston naik ke TDC, gas - gas yg terbakar ditolak keluar oleh piston melalui exhaust valve.
Apabila piston sampai ke atas, selinder exhaust valve tertutup dan inlet valve terbuka dan berakhirlah exhaust stroke serta bermula induction stroke baru.
4 strokes
Enjin Diesel
1. Stroke / lejang
perjalanan selinder dari Top dead centre ke Bottom dead centre
satu stroke , pusingan 180 degree jika
1. Stroke / lejang
perjalanan selinder dari Top dead centre ke Bottom dead centre
satu stroke , pusingan 180 degree jika
4 stroke -> 702 degree,
2. Jenis-2 jenis engine
2 stroke & 4 stroke
Jenis - jenis stroke:-
2.1 Induction
2.2 Compression
2.3 Power
2.4 Exhaust
4 Stroke
2 pusingan crankshaft menghasilkan 1 kuasa/power
1. Induction
menyedut udara bersih ke dalam selinder, piston sampai ke BDC, inlet valve tertutup, pergerakkan crankshaft 180 darjah-separuh pusingan
2. Compression
inlet & exhaust tertutup, BDC ke TDC, udara di dalam selinder dimampat padat, piston sampai ke TDC, 360 darjah
3. Power
Inlet valve tutup, exhaust tutup, apabila piston mendekati bhg atas selinder semasa compression stroke,
fuel injector melepaskan semburan minyak
kadar mampatan yang tinggi menyebabkan suhu udara meningkat lebih kurang 1000 darjah F, cukup panas untuk menyalakan campuran
ketika terbakar, ia mengembang dalam selinder & serta - merta menjadi lebih kuat dan menolak piston turun ke bawah -> berakhir power stroke
4. Exhaust
apabila piston sampai ke BDC, exhaust valve terbuka manakala inlet valve masih tertutuppiston naik ke TDC, gas - gas yg terbakar ditolak keluar oleh piston melalui exhaust valve.
Apabila piston sampai ke atas, selinder exhaust valve tertutup dan inlet valve terbuka dan berakhirlah exhaust stroke serta bermula induction stroke baru.
No comments:
Post a Comment