Sunday, 23 February 2014

Sejarah Pendebungaan Serangga di dalam industri sawit di Malaysia

Oleh: ZM, Lahad Datu, Sabah. 23hb. Februari 2014

Jenis ucapan : Penceritaan dan Pemberitahuan/makluman

1. Pembukaan

1.1 Kelapa sawit mula ditanam di Malaysia pada awal tahun 1960, iaitu selepas negara mencapai kemerdekaan. Kelapa sawit berasal daripada Afrika Selatan. Antara sebab utama kelapa sawit ditanam di Malaysia kerana pemintaan yang tinggi terhadap minyak sawit untuk menghasilkan makanan. Selain daripada itu, kelapa sawit ditanam bagi menggantikan tanaman komersial lain yang mengalami kerugian seperti getah, teh, koko, tembakau dan kelapa.

2. Isi Kandungan
2.1 Masalah di awal penanaman ; Dalam masa 10 tahun pertama pokok sawit ditanam, saiz buah kelapa sawit lebih kecil berbanding buah kelapa sawit yang ditanam di negara asal Afrika Selatan. Pada waktu yang sama, pendebungan juga dilakukan secara manual oleh pekerja ladang. Aktiviti ini memerlukan jumlah pekerja yang ramai. Kos juga meningkat. Kejadian ini dialami oleh semua syarikat sawit Malaysia pada masa itu.

2.2 Lislie Davidson, Pengurus Besar Syarikat Unilevel yang mempunyai sebuah ladang sawit di Pamol, Sandakan, Sabah, pada masa itu melihat perkara ini sangat membimbangkan. Kerugian yang dialami oleh syarikat boleh membawa kepada risiko bahaya termasuk penutupan projek penanaman kelapa sawit itu. Beliau berbincang dengan rakan – rakan dalam industri yang sawit dan pihak syarikat bagi mengatasi masalah ini. Ditambah dengan pengalaman beliau yang pernah bekerja di Afrika Selatan, makluman balas daripada pihak industri, beliau mengesyorkan supaya kajian terhadap proses pendebungan serangga dijalankan di Afrika Selatan. Kajian tersebut mendapati serengga yang diberi nama “Weewil” memainkan peranan penting dalam proses pendebungan buah sawit. Pedebungan oleh serangga menghasilkan buah kelapa sawit bersaiz lebih besar dan tidak memerlukan pendebungan manual oleh manusia.

2.3 Atas sokongan pihak industri dan juga pihak Kerajaan Malaysia pada masa itu, serangga Weewil dibawa masuk ke Malaysia dan mula dilepaskan di Johor, Pahang dan juga Sabah. Selepas enam bulan Weevil dilepaskan, serangga ini membiak dengan sangat pantas, menjalankan operasi pendebungaan buah kelapa sawit dan ia mula memberikan kesan besar kepada sejarah industri sawit di Malaysia!

2.4 Kesan Besar Pendebungaan oleh Weewil ke atas Industri Kelapa Sawit ;

2.4.1 Tidak memerlukan jumlah pekerja yang ramai untuk melakukan pendebungan. Pekerja kurang, kos menurun, untung meningkat.

2.4.2 Pendebungan oleh serangga menghasilkan buah kelapa sawit bersaiz lebih besar berbanding sebelumnya. Buah besar, berat meningkat, untung bertambah.

2.4.3 Kilang sawit terpaksa mengubah cara memasak buah daripada menggunakan satu peak kepada 3 peak. Kilang sawit sedia ada juga tidak mampu memproses buah sawit yang sentiasa meningkat. Kilang sawit lebih banyak dibina. Memberi peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia.

2.4.4 Industri sawit yang menjana keuntungan lebih besar menarik ramai pelabur untuk melabur di Malaysia. Menjana ekonomi Negara. Lebih banyak syarikat baru muncul seperti IOI, KLK, Sime Darby dan Felda. Syarikat – syarikat terbabit juga mula menukar tanaman komersial yang tidak menjana keuntungan kepada pokok kelapa sawit.

2.4.5 Ekonomi penduduk setempat meningkat. Banyak Bandar baru muncul. Lebih banyak kawasan dan ladang sawit dibina di seluruh Negara. Malaysia menjadi pengeluar minyak sawit terbesar di dunia dari tahun 1980 hingga 2005 sebelum diambil alih oleh Indonesia.

3. Penutup
Sesungguhnya sejarah pendebungaan serangga di pokok kelapa sawit membuktikan kebesaran Allah dalam proses menghasilkan buah kelapa sawit yang besar.

Pedebungaan serangga ini merupakan sejarah yang amat penting dalam sejarah industri sawit di Malaysia. Serangga yang kecil ini telah membangunkan ekonomi negara kita. Menjana jutaan peluan pekerjaan. Memberi sumber rezeki kepada ramai rakyat miskin dalam dan luar negara. Serta menghasilkan sumber minyak sawit yang lebih murah kepada seluruh penduduk dunia.

Sekian, kembali semula kepada Pengerusi Majlis!

Masa : 5-7 minit


Artikel ini ditulis untuk Pertandingan Pidato Antarabangsa Kelab Toastmaster Sandakan pada 23hb. Februari 2014

Saturday, 22 February 2014

Anak kecil itu fitrah

Setiap bayu lahir di atas fitrah yang suci. Maka kemudian ibubapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.

Hadis riwayat Bukhari.

تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰكِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا


Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.


17:44



Cinta Rasul

Anas bin Malik meriwayatkan:

"Tidak beriman seorang hamba Allah, sehingga dia mencintaiku lebih daripada cintanya kepada keluarganya, hartanya dan seluruh manusia."

Hadis riwayat Muslim

"Dan demi Allah yang nyawaku berada di tangan-Nya, tidak beriman salah seorang daripada kamu sehinggalah dia mencintai aku melebihi cintanya kepada kedua orang tua dan anaknya."

Riwayat Bukhari

قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).

9:24


Teman para Nabi di syurga

وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا

Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan (ditempatkan di syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka, iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqiin, dan orang-orang yang Syahid, serta orang-orang yang soleh. Dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat).

4:69

وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ

Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya dan takut melanggar perintah Allah serta, menjaga dirinya jangan terdedah kepada azab Allah, maka merekalah orang-orang yang beroleh kemenangan.

24:51

Tuesday, 18 February 2014

50 Tanda Tanda Orang Munafik

1. Malas beribadah kepada Allah.
2. Lupa kpd Allah swt.
3. Melalaikan solat fardhu
4. Mempercepatkan mengerjakan solat
5. Gemar meninggalkan solat berjemaah
6. Meninggalkan solat jumaat
7. Melakukan dosa dan kemungkaran secara tersembunyi
8. Menyuruh yang mungkar dan melarang yang makruf
9.  Menyembunyikan ilmu pengentahuan
10. Mengamalkan riak
11. Hasad dengki
12. Dusta
13. Mungkir janji
14. Bakhil
15. Fitnah
16. Pencaci maki
17. Mengumpat
18. Mengungkit kembali pemberian kepada seseorang
19. Mengingkari takdir Allah
20. Mempersenda kesucian agama
21. Enggan berjihad di jalan Allah
22. Menghina Sahabat Rasulullah SAW
23. Menyembunyikan persaksian pada jalan yang benar
24. Menangguh pembayaran hutang
25. Menipu dalam jual beli
26. Mengambil tanah orang tanpa hak
27. Bergaul dengan orang yang memperolok Al Quran
28. Memakan harta anak yatim
29. Membuka rahsia orang lain
30. Berasa aman dari murka Allah apabila melakukan dosa
31. Memanggil orang dengan gelaran dengan panggilan yang tidak disukai
32. Menghalang orang daripada mengamalkan ajaran Islam
33. Suka kepada kesesatan dan menyesatkan lain
34. Bermuka dua
35. Menyanjung dan memuji orang lain tanpa mengentahui keadaan sebenar
36. Sombong atas usaha manusia
37. Suka berbantah dan bertengkar sesama muslim
38. Melampau batas yang digariskan oleh Allah
39. Berputus asa dalam menghadapi cabaran hidup
40. Membazir dalam memanfaatkan nikmat Allah
41. Mengkhianat sesuatu amanah
42. Keluh kesah apabila ditimpa musibah
43. Memutuskan silaturahim
44. Memecahbelahkan perpaduan kaum muslimin
45. Menghalalkan perkara - perkara yang haram
46. Membuat kerosakkan di muka bumi
47. Menuduh orang beriman bodoh
48. Mengubah dan menyalahgunakan ayat - ayat Allah
49. Bersumpah dengan selain nama Allah SWT
50. Berasa gembira apabila musibah menimpa orang - orang beriman.

Dipetik daripada buku
50 TANDA - TANDA ORANG MUNAFIK
karangan DRS. HANAFI MOHAMAD, Kg. Gelam To' Uban, Pasir Mas, Kelantan.
21 Rejab 1416H/14 Disember 1996M


Ubati penyakit hati

Bagaimana menangani rasa sakit hati, agar tidak menjemput dosa kepada kita sendiri?

Antara petua – petua yang diajarkan oleh Rasulullah untuk dijadikan penawar sakit hati adalah :

1. Muhasabah Diri

Sebelum kita menyalahkan orang lain, seharusnyalah kita melihat diri kita sendiri. Mungkin kita sakit hati oleh kata – kata saudara kita, padahal dia tak bermaksud menyakiti. Cuba bertanya pada diri sendiri, mengapa saudara kita  bersikap demikian.

Jangan-jangan kita sendiri yang telah membuat kesalahan kepadanya.


2. Menjauhkan Diri dari Sifat Iri Hati Dan Dengki

Iri hati dan dengki adalah beberapa ruang  yang menjadi pintu bagi syaitan untuk memasuki hati manusia.

Angan – angan yang berlebihan, dapat membuat seseorang buta dan tuli.

 Bila tidak dilandaskan iman, seorang yang berangan – angan cenderung akan melakukan berbagai cara untuk mendapatkan apa yang dicitanya.

Demikian sifat iri hati dan dengki.

Sifat ini berasal dari kecintaan terhadap hal-hal yang bersifat material, kehormatan, dan pujian. Manusia tidak akan tenang bila dalam hatinya ada sifat ini.

Manusia juga tak akan pernah berasa bersyukur, kerana selalu merasa kurang. Dia selalu memandang ke atas, dan seolah tidak rela melihat orang lain memiliki kelebihan melebihi dirinya. Maka hapuskanlah terlebih dahulu sikap cintai dunia, sehingga dengki  menghilang

Rasulullah bersabda,

“Tidak boleh dengki kecuali kepada dua orang. Iaitu orang yang diberi harta oleh Allah, kemudian membelanjakannya di jalan yang benar. Dan orang yang diberi hikmah oleh Allah, kemudian memutuskan persoalan dengannya dan mengajarkannya.” (HR. Bukhari).


3. Menjauhkan Diri dari Sifat Amarah dan Keras Hati.

Bila marah telah timbul dalam hati manusia, kadangkala manusia bertindak tanpa pertimbangan akal. Jika akal sudah lemah, tinggallah hawa nafsu. Dan syaitan pun leluasa melancarkan serangannya, lalu mempermainkan diri manusia.

Ibnu Qudamah dalam Minhajul Qashidin menyebutkan bahawa Iblis pernah berkata, “Jika manusia keras hati, maka kami akan membaliknya sebagai anak kecil yang membalik bola.”


4. Memupuk Sifat Pemaaf.

“Jadilah engkau pemaaf, dan suruhlah orang mengerjakan yang ma’ruf, serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh.” Surah Al-A’raf : 199.

Allah sang Khaliq, Maha Pemaaf terhadap hambaNya. Tak kira sebesar gunung atau sedalam lautan kesalahan seorang hamba, jika dia bertaubat dengan sungguh-sungguh, maka Allah akan membukakan pintu maaf selebar-lebarnya.

Kita sebagai manusia yang lemah, tidak sepatutnya berlaku sombong, dengan tidak mahu memaafkan kesalahan orang lain, sebelum dia meminta maaf. Insya Allah, dengan begitu, hati akan lebih terasa lapang.

Rasulullah bersabda,

“Bertakwalah kepada Allah di mana engkau berada, tindaklanjutilah kesalahan dengan kebaikan, nescaya kebaikan tersebut menghapus kesalahan tersebut, dan bergaulah dengan manusia lain dengan akhlak yang baik.” (HR. Hakim dan At-Tirmidzi).


5. Husnuzon (Berprasangka Baik).

Allah berfirman:

“Hai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa. Dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebahagian kalian mengejek sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya.” (QS. Al-Hujurat : 12).

Adakalanya seorang muslim berburuk sangkaterhadap seorang muslim lainnya sehingga dia memperkecilkan orang lain. 

Dia mengatakan macam-macam tentang orang lain, dan mengatakan dirinya lebih baik.

Tentu, perkara ini  yang tidak benar.

 Setiap muslim harus mengawasi diri terhadap titik-titik  yang cenderung untuk  memancing tuduhan, agar orang lain tidak berburuk sangka kepadanya.


6. Ikhlaskan Diri.

Ikhlas adalah kata yang ringan untuk diucapkan, tetapi cukup berat untuk dilakukan. Orang yang ikhlas dapat meniatkan segala tindakannya kepada Allah.

 Dia tidak memiliki jiwa yang bersifat duniawi. Apabila Allah mengujinya dengan kenikmatan, maka dia bersyukur.

Bila Allah mengujinya dengan kesusahannya pun, dia bersabar.

Dia selalu percaya bahawa Allah akan sentiasa memberikan yang terbaik kepada hambaNya.

 Orang yang ikhlas akan lebih mudah menangani hatinyanya untuk selalu menyerahkan segalanya hanya kepada Allah. Hanya kepadaNyalah dia mengantungkan harapan.


Memaafkan  adalah bentuk rasa cinta yang tertinggi dan yang terindah,

Sebagai balasannya kita akan menerima kedamaian dan kebahagiaan yang tak terhingga.

Kadangkala, sulit membiarkan cinta membimbing kita pada saat hati kita disakiti oleh orang lain.

Tetapi, biarpun luka hati itu kecil atau besar kita tidak akan boleh benar-benar bahagia sebelum memberi maaf..



Ref

http://akuislam.com/blog/doa/penawar-sakit-hati/

Friday, 14 February 2014

Ways and Means for Altering an Organization's Culture

1. Recruitment
2. Training
3. Transfer
4. Promotion
5. Restructuring
6. Reengineering
7. Role modeling
8. Positive reinforcement
9. Mentoring
10. Revising vision and mission
11. Redesigning physical spaces
12. Altering reward system
13. Altering organizational policies/procedures/practices

Ref
Strategic Management
Fred R David
Pearson

Wednesday, 12 February 2014

Dirt PK tinggi?!!!

Soalan: 
Macam mana nak tackle dirt palm kernel?

Nak tackle dirt PK, check mana yg tinggi. Amik formula mudah kita nak dapatkan <5%. Maka kita limitkan setiap dirt kpd berikut;

0.5 stone or fine sand or fibre
1.5 shell
1.5 broken nut
0.5 whole nut.
Jumlah semua 5%.

Katakan kita dapat free shell lebih dari 2% makanya masalah datang dari Hydrocyclone .

Katakan dirt >2% broken nut. Maka punca mungkin nut tak cukup masak atau tak cukup RT di silo.

Katakan whole nut lebih 1.5%, maka punca dari ripple mill. Cracking tak cukup bagus atau saiz nut kecil bla bla.

Jadi, check dulu mana komposisi dirt yg tinggi. Dari situ tackle.

Di kilang baru saya hadapi masalah dirt akhir tahun lepas. Antara tindakan sy buat adalah;
1. Jalankan semula Nut Silo/bin
2. Ubah saiz nut grading drum ikut saiz nut
*tindakan itu saya buat bila kaji setiap komposisi dirt dari mana.

Sebelum ni kami pakai 3 hydrocyclone, sekarang kami guna dua sahaj. Masalah dirt selesai. Malah lebih baik kerana jumlah kw elektrik kilang turut menurun!

Antara bhg lain yg sering kita terlepas pandang adalah load di Kernel Plant. 

Jika load tidak stabil, maka dirt tak konsisten.

Makanya amat penting Nut Silo/bin diguna utk memastikan load yg konsisten. Ini juga antara punca kenapa dirt sekejap ok, sekejap
KO.

Naikkan Retention Time

Sy dapat idea utk discussion tentang Retention Time nih.

Berkait dengan volume dan mekanikal proses.

Makanya, dalam VC, ada cara utk kurangkan volume, makan RT akan meningkat.

Kita tak boleh kurangkan Crude Oil atau sludge...

Tapi kita boleh kurangkan NOS

Ideanya, kurangkan elemen tak perlu masuk ke VC, maka dengan itu RT akan meningkat dan minyak lebih senang settle

Mcm mana nak kurangkan?

Antara option utk kurangkan adalah;
1. Operasi drain out pasir dan sludge dari bottom cone di VC
2. Guna screen lebih halus mesh atau tambah vibrating screen
3. Asingkan pengasingan crude oil dari press atau sludge. Minyak yg senang terpisah terus diasingkan sebelum masuk ke VC.
4. Monitor jumlah air yg masuk ke VC secara tepat. Jgn terlebih.
5. Sentiasa kerap bersihkan tangki, sebulan sekali mengikut density liquid.

Ada benda benda di atas hanya mampu dibuat oleh kilang kecil (proses bawah 10k ffb sebulan).

Kilang besar tak yah cite. Dapat proses, habiskan ffb setiap hari tu dah kita bersyukur habis!!!

Tapi mana kilang yg kecil dan proses tak byk, boleh buat eksperimen.

Musim buah kurang dan kemarau, memang masanya untuk kilang sawit buat eksperimen!

Islam, melahirkan umat yang sihat tubuh badan!

Rahmat Islam utk kehidupan manusia.

Baru2 ini kami anjur derma darah. Majoriti pekerja Islam dapat menderma dan majoriti pula pekerja bukan Islam tak dapat menderma. Kenapa?

Untuk layak jadi penderma, mereka perlu memenuhi kriteria saringan yg ketat. 

Kena sihat segalanya. Tak boleh penagih. Tak boleh berzina. Tak boleh ambil ubat. Tak boleh bertatu. Tak boleh itu dan ini. Jika pun bakal penderma menipu, mereka akan gagal semasa ujian tekanan darah mahupun jumlah komposisi sel darah tertentu!

Kenapa ini berlaku? 

Sebenarnya ia dipengaruhi oleh gaya hidup seharian mereka. Bagi umat Islam, kehidupan bersyariat melahirkan umat yg sihat. Berbanding bukan Islam yg hidup tidak bersyariat dan menyebabkan badan mereka tidak sihat dan tidak fit.

Ambil contoh mudah. Solat menghasilkan jiwa yg tenang. Seterusnya menghasilkan peribadi yg tenang, bahagia serta tekanan darah stabil atau sangat baik.

Bagi mereka yg tidak bersolat, jiwa sentiasa keruh, tidak tenang dan akhirnya tekanan darah sentiasa meningkat!

Begitu juga dengan peminum arak! Melahirkan tubuh badan yang banyak penyakit serta lemah. 

Indahnya Islam buat hamba yang sentiasa menggunakan akal fikiran.

Monday, 10 February 2014

Kita mampu buat perubahan. Ayuh bermujahadah!

Ilmu boiler guna masa kerja.

Ilmu agama sampai ke akhirat.

Dunia akhirat dengan ilmu.

Di waktu masa, tenaga dan otak masih segar sekarang ini, terus timba ilmu. Insya Allah, kelak menjadi bekalan berguna.

Usahlah dibuang kpd perkara melalaikan. Borak kosong, jadi hamba tv dan facebook, serta apa jua amalan org yg rugi-memanfaatkan MASA. Harta paling bernilai buat manusia selagi hidup.

"Ya Tuhan! Kami tiada penghidupan sebenarnya kecuali penghidupan akhirat,
Maafkanlah kaum Muhajirin dan Ansar".

Rasulullah SAW bermadah semasa sedang menggali parit kubu khandak, semasa Perang al Ahzab.

Riwayat al Bukhari dari Sahl bin Saad

Ref
Sirah Rasulullah SAW oleh Al Raheeq Al Maktum, ms 423.
.................
Memang benarlah. Yahudi dan Nasrani tidak akan berpuas hati sehingga umat Islam sejengkal demi sejengkal meniru mengikut jejak langkah mereka.

Penjuangan mereka menyongsang kehidupan umat Islam sudah membuahkan hasil. 

Contoh?

Kita mengikut apa saja yg mereka katakan sebagai moden dan maju walaupun ia sebenarnya 180 degree bertentangan dengan Islam dan sunnah.

Kita tak rasa bersalah bila menghabiskan masa berjam jam di depan tv menonton wayang org mendedahkan aurat, adegen seks, ganas, berunsur syirik dan sebagainya.

Kita juga tak rasa berdosa bila melihat siaran lawak bodoh walhal ajaran agama tidak menggalakkan kita ketawa berlebihan.

Kita juga tidak rasa berdosa apabila melihat berita fitnah dan turut menjadi penyebar kpd fitnah.

Kita juga merasa, ketika ada org berkata, tv tidak baik dan astro melalaikan, kita tak setuju malah melabel orang tersebut sebagai kuno dan menolak kemajuan. Kenapa? kerana ia sudah sebati dan menjadi rutin hidup kita siang malam sejak kecil.

Akhirnya, jadilah kita umat bernama Islam pada nama dan ic. Namun kosong pada jati diri. Kosong dengan ilmu dan ibadat.

Kita dijauhkan dengan budaya ilmu. Kita diajar membenci ulamak. Label mereka sebagai kolot dan penghalang kemajuan.

Kita terus disibukkan dengan maharaja lawak, cerita artis, sesi nyayian serta slot tak aa faedah.

Budaya membaca menjadi asing kepada umat.
Makin ramai jahil terhadap ilmu fardhu ain.
Makin ramai tak faham jawi dan Al Quran.
Makin ramai lahir pemimpin yg mengeluarkan kenyataan pelik dan aneh, walhal mereka itu Islam.
...........
Ok. Mudah jer. Ayuh buat perubahan. Jika ada rasa dalam hidup kita hari ini tak betul, 

Bermujahadah dan berjihadlah utk ubah.

Jika tahu rasuah itu haram, jgn amal.
Jika tahu rokok itu haram, berhentilah.
Jika tahu riba itu haram, jgn ambil.
Jika tahu kita berada dalam kalangan mereka yg fasik, nasihatlah jika mampu, jika tidak, elaklah dari mereka.
Jika tahu ilmu agama kita kurang, makan belajarlah, masih belum terlambat.
Jika tahu kita sudah lama jauh terpesong dari highway Islam, maka kembalilah.

Kembalilah. 
Kembalilah, kerana setiap insan dan hati yang dicintai Allah, sentiasa sukakan kpd

Fitrah dan kebaikan. 

Semua manusia suka kepada kebaikan.


Perasaan tak!

PERASAN TAK?...Duit RM50 terasa begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila dibawa ke StarHill, MegaMall dan seangkatan dengannya...

PERASAN TAK?...30 minit terasa begitu lama untuk berzikir, tetapi begitu pendek untuk menonton drama2 di televisyen...

PERASAN TAK?...Betapa lamanya 2 jam berada di masjid, tetapi betapa cepatnya 2 jam ketika menonton wayang di panggung...

PERASAN TAK?...Susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan doa ketika solat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan...

PERASAN TAK?...Betapa seronoknya mendengar seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu perlawanan bola sepak, tapi betapa bosannya bila imam solat terawih bulan Ramadan lama dan panjang...

PERASAN TAK?...Susah sangat nak baca Al-Quran wpun 1 juzuk saja, tapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman pun habis ditelaah...

PERASAN TAK?...Orang berebut ke depan untuk menonton bola dan konsert, tapi berebut saf paling belakang bila solat Jumaat supaya boleh cepat keluar....
💐 Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali :
1. Waktu 🕐
2. Kata-kata 
3. Kesempatan

💐 Ada 3 Hal yg dapat menghancurkan hidup seseorg :
1. Kemarahan 😡
2. Keangkuhan
3. Dendam ..

💐 Ada 3 hal yg tidak boleh hilang:
1. Harapan 
2. Keikhlasan 
3. Kejujuran

💐 Ada 3 hal yg paling berharga :
1. Kasih Sayang ..
2. Cinta 💘
3. Kebaikan

💐 Ada 3 hal dlm hidup yg tidak pernah pasti :
1. Kekayaan  ..
2. Kejayaan 🎓
3. Mimpi 💤

💐 Ada 3 hal yg membentuk watak seseorg :
1. Komitmen 
2. Ketulusan 
3. Kerja keras 

💐 Ada 3 hal yg membuat kita sukses :
1. Tekad 
2. Kemahuan 
3. Fokus ..

💐 Ada 3 hal yg tidak pernah kita tahu :
1. Rezeki ..
2. Umur 👶👴
3. Jodoh 💑

TAPI, ada 3 hal dalam hidup yg PASTI :
1. Tua 👵
2. Sakit 🏥
3. Kematian. ?.

Ya اللّه , insan yg membaca ini adalah insan yg soleh n solehah, kuat, sabar, pengasih & penyayang - maka sayangilah dia serta kasihilah dia, bantulah dia meningkatkan taraf kehidupannya, murahkan rezekinya, sihatkan tubuh badannya, jika dia melangkah, selamatkanlah dia, permudahkan &  lancarkan segala pekerjaannya..

Kongsikanlah bersama2 dgn insan2 yg kamu sayangi...😊👍

Carilah ilmu untuk ke akhirat

Ilmu boiler guna masa kerja.

Ilmu agama sampai ke akhirat.

Dunia akhirat dengan ilmu.

Di waktu masa, tenaga dan otak masih segar sekarang ini, terus timba ilmu. Insya Allah, kelak menjadi bekalan berguna.

Usahlah dibuang kpd perkara melalaikan. Borak kosong, jadi hamba tv dan facebook, serta apa jua amalan org yg rugi-memanfaatkan MASA. Harta paling bernilai buat manusia selagi hidup.

"Ya Tuhan! Kami tiada penghidupan sebenarnya kecuali penghidupan akhirat,
Maafkanlah kaum Muhajirin dan Ansar".

Rasulullah SAW bermadah semasa sedang menggali parit kubu khandak, semasa Perang al Ahzab.

Riwayat al Bukhari dari Sahl bin Saad

Sirah Rasulullah SAW oleh Al Raheeq Al Maktum, ms 423.

Saturday, 8 February 2014

Travelog Minda Tajdid


Sabda Rasulullah saw;

Ada apa aku dan dunia ini?

Tiada dunia dan aku ini melainkan seperti seorang pengembara yang berlindung daripada panas di bawah sepohon pokok, kemudian pergi meninggalkannya.

Direkod oleh Tirmizi, dinilai sahih oleh al Albani

Penyair Abu Firas al Amri dikenali dengan Majd al Arab

"Berpisahlah, nescaya kau dapati pengganti yang kau tinggalkan. 

Mengembaralah di bumi, nescaya kau temui petunjuk dalam perjalanan itu.

Sekiranya singa tidak meninggalkan hutannya, tidak akan garang.

Anak panah jika tidak meninggalkan busarnya tidak akan mengena sasaran."

Fuwat al Fawayat,3/87, Beirut: Dar al Sadr

Taqwa

Menurut al Kalbi dalam tafsirnya, taqwa terbahagi kpd 5;

1. Takut kpd kufur, ini merupakan maqam Islam.

2. Takut melakukan maksiat, ini maqam taubat.

3. Takut melakukan hal yang syubhah, ini maqam warak.

4. Takut melakukan hak yang harus, ini tingkatan orang yang zuhud.

5. Takut jika terfikir selain daripada Allah. Ini merupakan tingkatan orang yang sampai kpd tahap musyahadah(insan yang tertinggi).

101 Doa daripada Hadis hadis Sahih-Dr Zahazan Mohamed, ms 4/250. Telaga Biru.

Al Musyaratah,
Al Muraqabah,
Al Mujahadah,
Al Taslim,
Al Ridha.

Kitab Manhajul Anbiya Fi Tazkiyatin Nufus oleh
Syeikh Salim bin Eid al Hilali

Asbabun Nuzul


Judul asal "Lubaabun Nuquul fii Asbaabin Nuzul"

Karangan Imam Jalaluddin as Sayuthi.

Dua versi di atas adalah sama. Kulit hijau tahun 2002 dan berwarna merah tahun 2012.

Oleh penterjemah dan penerbit yg berbeza. Indonesia dan Malaysia.

Imam Jalaluddin, pengarang kitab di atas adalah anak yatim semasa berumur 5 tahun.

Ayahnya seorang mufti. Hidup dengan budaya ilmu dan mewariskan pepustakaan besar kepada penulis sejak kecil.

Penulis menghafal Al Quran semasa umur 8 tahun. Melahirkan karya lebih kurang 150 buku.

Meninggal dunia pada Jumaat 19 Jamadilawal 911H berusia 61 tahun.


Tuesday, 4 February 2014

Post 4 : Domestic Inquiry Record, Proceedings, Roles of witness, Prosecuting Officer

Domestic Inquiry – Record of Proceedings.  
The Industrial Court in making its comments on the records of proceeding made reference to Malhotra’s “Law of Industrial Disputes” Second Edition, Volume II, para 2 stating the following: 

“The whole object of holding a Domestic Inquiry against a delinquent workman is to enable the Inquiry Officer to decide upon the merits of the dispute before him and such Inquiries must conform to the basic requirements of natural justice and one of the essential requisites of a proceeding of this character is that when the inquiry is over the officer must consider the evidence and record his conclusions and reasons therefore.

A mere form of inquiry would not satisfy the requirements of industrial law and protect the disciplinary action taken by the employer from challenge. It would therefore, be wholly misconceived to think that once evidence is recorded, all that the employer is expected to do is to pass an order for dismissal which impliedly indicates that the employer accepted the view that the charges framed against the employee have been proved.”

 In the words of Gajendragadkar J., “if industrial adjudication attaches importance to the domestic inquiries and the conclusion reached at the end of such inquiries that necessarily postulates that the inquiry would be followed by a statement contain in the conclusion of the Inquiry Officer…..” On page 674 of the same book, 3rd line from the top reads ……. “The failure of the Inquiry Officer to record his findings and conclusions at the end of the inquiry would, therefore, constitute a serious infirmity in the inquiry itself which would render the inquiry invalid and the Tribunal would be justified to ignore the inquiry.” REF; AWARD NO 19/77 9FRASER & NEAVE (M) SDN. BHD. VS NATIONAL UNION OF DRINK MANUFACTURING INDUSTRIAL WORKERS).

 The Panel of Inquiry is therefore expected to deliberate on the facts and evidence adduced during the inquiry in order to submit a concise report to the appropriate authority in the Company to facilitate decision making. As a guide for the panel in preparing the report of inquiry the following factors should be observed: 
  1. The report should be based on the documentary and oral evidence produced before the panel.
  2. There should not be any assumption on any issues which are not presented during the inquiry.
  3. Any points of agreements and disagreements among the panel members should be recorded and the reasons for such agreements or disagreement assigned.
  4. The report should be clear and precise.
The report of the domestic inquiry consists of the following: 
  1. The Charge (es).
  2. The facts of the case.
  3. The concise summary of the company’s case.
  4. The concise summary of the employee’s case.
  5. Points for determination in the inquiry. This must be clear and specific.
  6. Mitigating factors, if any.
  7. The findings by the panel.
  8. Recommendation of the panel.
Domestic Inquiry Proceedings.  
  1. Panel sits at the appointed time and venue to commence the inquiry.
  2. The Chairman introduces the panel members to the defendant. Challenges or objections if any to be recorded.
  3. Confirmation of the witnesses by parties, choice of common language as well as the representation for the defendant.
  4. The Chairman reads and explains the charges to the defendant.
  5. Records the plea of the defendant.
  6. If the defendant pleads guilty, the Chairman will repeat the charges and explain the consequences of the offence and confirm the plea again. Both parties will be required to submit their cases to reinforce or to mitigate.
  7. If the defendant pleads not guilty, the process continues.
  8. Prosecuting Officer presents his case and witnesses. Witnesses will be asked to relate their knowledge of the  case to the panel through questioning process by Prosecuting Officer. The panel members may intervene to clarify.
  9. Upon completion of the questioning, the defendant is given the opportunity to cross-examine the witness.
  10. The Prosecuting Officer will then be given the opportunity to re-examine his witness.
  11. This process is repeated for every witness that is brought in front of the panel.
  12. The witnesses of the defendant will go through the same process where the Defendant will conduct his questioning first, followed by the Prosecuting Officer in his cross-examination.
  13. After all the witnesses and evidence has been put forward to the panel, both parties will be asked to make their submission of the case. All the facts and evidence of the case will be summarised at this step.
  14. The Chairman will then close the inquiry and release the parties.
  15. The panel will deliberate on the case and prepare its findings and recommendations for submission to the appropriate authority as required by the notice of the inquiry.
  16. The appropriate authority will make the final decision based on the findings and recommendations of the panel. The defendant will then be informed of the decision in writing.

Domestic Inquiry – The Role of the Witnesses.  The role for both the employer and the alleged employee would testify during the inquiry by answering the questions as directed to them. They should state what they personally saw, or know about the case. They should not fabricate evidence for whatever reason. Their role is to tell the truth. 

Domestic Inquiry – The Role of the Alleged Employee  
  • To be present in front of the Panel of Inquiry to defend himself.
  • If he is represented by his union official, to allow him to question the witnesses.
  • If he is not represented, to question the prosecution witnesses during cross-examination.
  • To produce his witnesses in front of the Panel of Inquiry to defend himself.
  • To make his submission at the close of the inquiry as his final defence.
It is to be noted that, should the alleged employee be absent or fail to attend the domestic Inquiry after being duly informed, without any reasonable excuse, the inquiry may proceed without him. Such an inquiry is allowable and referred to as ex-parte inquiry.

Domestic Inquiry – The Role of the Prosecuting Officer  
  • To submit his case to the Chairman.
  • To produce his witnesses in front of the panel and submit evidence therefrom.
  • To summit exhibits for the case.
  • To allow his witnesses to be cross-examined by the alleged employee or his union official.
  • To cross-examine witnesses produced by the alleged employee.
  • To make his submission at the close of the inquiry as allowed by the Chairman.
 The union official representing the alleged employee will assume the role similar to that of the Prosecuting Officer, except that his role is to represent the alleged employee in making his defence.

Ref:

Post 3 : Domestic Inquiries and Show Cause Letters

A domestic Inquiry is an internal inquiry into some alleged misconduct by an employee. The main objectives of the domestic inquiry are to establish whether the alleged misconduct is proven or not and if the misconduct is proven, to recommend a punishment that is appropriate to the offence committed. The complainant is normally the management of the company but sometimes, can also be the victim of the alleged misconduct. At the domestic inquiry, the employer will present its case and the employee is given an equal opportunity to defend himself against the charges of misconduct.

How much notice should an employee get before a Domestic Inquiry is held?
A minimum of seven days and a maximum of 14 days is reasonable.
Who can represent the employee at a Domestic Inquiry?
If the employee belongs to a trade union, he can ask to be represented by his trade union. A non-unionised employee can request for a willing colleague to assist him.
Who can sit in the panel at a Domestic Inquiry?
The panel should comprise an odd number of persons who are employees of the company, usually three or five. The rank of the chairman should be equal or higher than his other panel members and almost always higher ranked than the employee. The panel is expected to be unbiased and exercise impartiality when hearing the evidence. There will also be a secretary, prosecuting officer and an investigation officer.
What happens during a Domestic Inquiry?
First, the employer will present the evidence it has collected and bring in witnesses to support his arguments. Next, the employer will defend himself and can also bring in his witnesses and other evidence.
What happens after a Domestic Inquiry?
The panel will adjourn to decide whether the employee is guilty or not. If the employee is found to be guilty, the panel will recommend to management an appropriate penalty.
After the Domestic Inquiry has been held the inquiry panel will decide whether the employee is guilty of all or any of the charges and if he is guilty, they may recommend a suitable penalty to management. It is for senior management, who appointed the panel, to actually decide upon the appropriate penalty.
What penalties are possible?
Any of the following are possible:
  • A written warning;
  • A no-pay suspension not exceeding two weeks;
  • Demotion to a lower grading or position;
  • Withholding of a contractual increment or bonus; or
  • Dismissal
Can the employee appeal?
An employee covered by the Employment Act 1955 can complain to the Labour Department. For dismissals, the dismissed employee can claim for reinstatement at the Department of Industrial Relations.

Show cause letter
A show cause letter is the start of a domestic inquiry to investigate into any gross misconduct committed by an employee. It is a very delicate issue that needs to be handled with due diligence and lots of sensitivity.

Before a show cause letter is issued, the most effective engagement method to begin with is to call the accused staff for a face-to-face preliminary discussion, professionally and without intimidation. The objectives are to give him an opportunity to give his side of the story, get at the truth of the situation and see whether at all there is a case to answer. What is important is to prevent any form of victimization at the onset.

“The main objectives of the domestic inquiry are to establish whether the alleged misconduct is proven or not.”
If the accused staff admits to the complaint, then the matter is simpler as the discussion will now focus on his fate. Advise him properly on the violation of company policies and the legal and moral implications. Probe further by throwing in questions such as “What have you to say?” and “How should we go about settling this matter?” From this discussion, you should be able to determine whether there is really a gross misconduct which requires disciplinary action. Of course, this can also be determined from the answer to the show cause letter.

On the other hand, if the staff keeps denying the matter without substantiating his rebuttal of the complaint or ignores the attempts to meet with him, then the appropriate cause of action must be initiated. The show cause letter detailing the misconduct should be issued and the staff given a specific time frame to answer it. By the deadline if no reply is received or the answer is insufficient, a domestic inquiry will then be initiated.

Before the charge sheet is issued to the accused staff, the management must be sure of the facts of the case. To do so, you need to liaise with the supervisor to understand further what had transpired. It is also important to be sure that once the domestic inquiry is called, the supervisor, being the key witness in the case, must be available to attend the inquiry as the company’s witness. If he refuses to attend, the domestic inquiry is on filmsier grounds as the accused staff must be given a chance to cross-examine the allegation made against him. If the supervisor is willing to cooperate, then with all the facts before you, the company may call for a domestic inquiry even if the accused staff fails to answer the show cause letter or gives an inadequate answer. In fact, the failure to answer the show cause letter can be in itself an additional charge against him.

By JobStreet.com

Siasatan Dalaman (Domestic Inquiry) 2

Ia adalah suatu jawatankuasa siasatan dalaman terhadap pertuduhan salah laku yang disyaki dilakukan oleh seseorang pekerja. Objektif utama jawatankuasa siasatan dalaman ini adalah untuk menyiasat dan mengesahkan pertuduhan salah laku sama ada ia telah dilakukan atau tidak. Sekiranya ianya telah dibuktikan dan disahkan oleh jawatankuasa ini, mereka akan mengesyorkan kepada pihak majikan tentang hukuman yang berpatutan terhadap kesalahan tersebut. Pengadu kebiasaannya adalah pengurusan majikan tetapi ada juga kes, pengadu adalah terdiri dari mangsa terhadap salah laku tersebut. Secara lumrahnya, didalam jawatankuasa siasatan dalaman ini, pihak majikan akan membentangkan kes dan pekerja dibenarkan dan diberikan peluang untuk membela diri terhadap pertuduhan salah laku tersebut.

Berikut adalah perkara yang anda perlu ketahui:

Berapa lama notis sepatutnya diberikan kepada pekerja sebelum Siasatan Dalam dibuat?
- Majikan perlu memberikan minimum 7 hari dan maksimum 14 hari bekerja.

Siapa yang boleh mewakili pekerja pada Siasatan Dalaman?
- Pekerja boleh diwakili oleh Pegawai Kesatuan Sekerja sekiranya dia menjadi ahli sah kepada Kesatuan Sekerja. Sekiranya tiada, dia boleh memohon bantuan sukarela dari rakan sekerja.

Siapa yang akan menganggotai Jawatankuasa Siasatan Dalaman?
- Panel didalam Jawatankuasa Siasatan Dalaman kebiasaannya dikendalikan seramai 3 atau 5 orang. Pengerusi siasatan adalah seseorang yang berjawatan sekurang-kurangnya sama atau lebih tinggi dari ahli panel lain. Kesemua mereka ini selalunya berjawatan lebih tinggi dari orang yang dituduh (pekerja). Panel dikehendaki untuk tidak menyebelahi mana-mana pihak dan bertindak dengan adil semasa mendengar dan menilai kes siasatan. Terdapat juga setiausaha, pegawai pertuduhan (pendakwa) dan pegawai penyiasat.

Apa yang berlaku semasa Siasatan Dalaman?
- Pertamanya, majikan akan membentangkan setiap bukti yang dikumpul dan membawa para saksi untuk menguatkan lagi pertuduhan tersebut. Pada masa yang sama, pihak majikan akan mempertahankan tindakan mereka dengan membawa saksi dan bukti lain untuk menguatkan dakwaan tersebut. Bagi pihak pekerja (tertuduh), mereka juga perlu untuk membawa sebarang bukti untuk mempertahankan diri. Dia juga dibenarkan untuk membawa saksi yang dipercayai untuk membela dirinya.

Apa yang berlaku selepas Siasatan Dalaman?
- Jawatankuasa panel siasatan dalaman akan ditangguhkan untuk perbincangan sesama panel lain. Mereka akan membuat penilaian dan keputusan sama ada pekerja (tertuduh) bersalah atau tidak. Jika pekerja didapati bersalah, ahli panel akan mengesyorkan kepada pihak pengurusan majikan hukuman yang setimpal dengan kesalahan tertuduh.

Apakah hukuman yang disyorkan?
Kebiasaannya, tertakluk kepada syarikat, berikut adalah hukuman yang biasa dikenakan terhadap salah laku tersebut:
  • Amaran bertulis,
  • Digantung tanpa gaji,
  • Diturunkan gred pangkat,
  • Dinafikan kenaikan gaji atau bonus, atau
  • Diberhentikan
Bolehkah pekerja membuat rayuan?
- Setiap pekerja tertakluk kepada Akta Kerja 1955 dan boleh membuat aduan kepada Jabatan Buruh. Sekiranya pekerja diberhentikan, pekerja boleh membuat aduan kepada  Jabatan Perhubungan Perusahaan untuk memulihkan semula status kerjanya. 


Setiap pekerja perlulah mengetahui hak mereka terhadap kelangsungan siasatan dalaman ini. Sekiranya pekerja telah dituduh dan dihadapkan ke panel jawatankuasa siasatan dalaman, mereka perlulah menghubungi pihak Kesatuan untuk membantu beliau sekiranya benar pertuduhan tersebut terdapat unsur yang tidak adil dan terdapat tekanan. Pekerja yang dituduh tidak keseorangan. Segeralah dapatkan bantuan mereka yang mengetahui.

Sumber
Google

Siasatan Dalaman / Domestic Inquiry

Biasanya DI dibuat bagi major misconduct atau kesalahan yang boleh mendatangkan penalty yang besar. Contohnya dibuang kerja (termination), diturunkan pangkat (demotion), digantung kerja (suspension), dsb. However DI adalah sesuatu yang PERLU sebelum sesuatu tindakan disiplin serius dibuat, menandakan majikan telah mengikut prosedur yg betul sebelum mengambil tindakan. Ini kerana sebaik sahaja kes dibicarakan di mahkamah perusahaan soalan wajib yang ditanya oleh juri, “Ada buat siasatan dalaman?” “Boleh saya tengok rekod siasatan dalaman?”

Step yang perlu diikuti sebelum DI dilaksanakan:-
1st skali…. Majikan perlu mengeluarkan Surat Tunjuk Sebab (Showcause Letter).
2nd- Selepas dapat reply letter daripada pekerja, analisa jawapan yang diberi. Sekiranya tidak memuaskan hati dan banyak keraguan keluarkan satu surat Panggilan Untuk DI. Dalam surat tersebut mesti tertulis dengan jelas Tuduhan (charge) ke atas tertuduh, tarikh, masa dan tempat DI akan dijalankan. Maklumkan juga yg tertuduh boleh membawa saksi yang menyokong keterangan dia pada hari kejadian. Kegagalan dia menghadirkan diri, DI akan diteruskan secara ex-parte, dan keputusan akan dibuat oleh juri walaupun tanpa kehadiran tertuduh dan ianya muktamad.
Nota: Gantung kerja yg dibenarkan adalah 2 minggu dengan separuh gaji, baki separuh gaji perlu dipulangkan sekiranya selepas DI tertuduh didapati tidak bersalah. Sekiranya 2 minggu tidak mencukupi untuk pihak syarikat menghabiskan siasatan dan membuat persiapan DI, gantung kerja boleh dilanjutkan (dengan mengeluarkan surat lain Lanjutan Penggantungan Kerja) dengan bayaran gaji penuh kepada pekerja.
3rd – Tak perlu gantung pekerja sekiranya kehadiran beliau ke syarikat tidak memberi sebarang masalah atau kesukaran sehingga hari DI.
4th – Pegawai penyiasat boleh memulakan siasatan dengan mengumpul seberapa banyak bukti dan keterangan saksi secara bertulis sebelum hari DI. Kemudian serahkan hasil siasatan dan bukti kepada pegawai pendakwa dalam DI. Pegawai pendakwa akan menyediakan soalan dan melampirkan semua bukti-bukti yang dikumpul untuk diserahkan pada juri pada waktu DI.
5TH – Lantik 3 orang non-bias juri. Yang bermaksud juri mestilah bukan pegawai atasan atau rakan sekerja yang satu bahagian kepada tertuduh. Juri perlulah dari level eksekutif dan ke atas. Dari tiga juri tersebut, seorang darinya adalah ketua juri merangkap pengerusi (chairman) untuk DI tersebut. Kemudian lantik seorang pekerja untuk menjadi setiausaha bagi mencatit minit DI.
PROSES DI
1st - Apabila semua telah berkumpul di dalam bilik DI, pengerusi akan memulakan dengan tujuan DI diadakan, kemudian memperkenalkan diri dan panel juri. Kemudian tanyakan pada tertuduh adakah sebarang bantahan untuk masa dan tempat DI ini atau bantahan terhadap mana2 perlantikan juri?
2nd- Pengerusi bacakan dengan jelas tuduhan yang dikenakan kepada tertuduh, kemudian bertanya, adakah tertuduh mengaku bersalah? Sekiranya jawapannya “Ya,” maka juri perlu mengulang bagi jawapan tersebut dan bertanya adakah tertuduh faham tentang pengakuan tersebut yang boleh menyebabkan pihak syarikat mengambil tindakan disiplin ke atas tertuduh termasuk pembuang kerja? Tertuduh angguk atau “Ya”, maka tanyakan pada tertuduh ada apa2 yang ingin disampaikan sebelum DI ditutup? Tiada.. maka tamat DI.
3rd- Tapi sekiranya jawapannya tak mengaku bersalah, pengerusi perlu menjemput Pegawai pendakwa untuk membentangkan kes. Pendakwa boleh menjemput saksi atau mengemukakan bukti (sekiranya tiada saksi), sepanjang tempoh pendakwa bersuara saksi tidak sepatutnya mencelah, juri boleh menyoal pendakwa sehingga selesai, kemudian juri akan berkata, “Sekarang saya jemput tertuduh untuk menyoal balas saksi/ pegawai pendakwa.” Saksi boleh bertanya pada waktu sehingga puas. Jangan berhenti sehingga anda telah bertanya semua soalan, kerana selepas ni tertuduh dah tak berpeluang bertanya lagi kepada saksi pertama/ pegawai pendakwa.
4th Sekiranya ada ramai saksi, proses di atas akan diulang bermula dengan pendakwa bertanya habis, kemudian tertuduh bertanya habis, kemudian pendakwa akan bertanya kali terakhir untuk mematahkan kembali hujan tertuduh atau mengembalikan semula keyakinan saksi. Kemudian habis. Ikut giliran masing2, pendakwa dan tertuduh tak boleh menyampuk apabila giliran pihak lawan. Pengerusi berhak memberi amaran atau mengarahkan mana2 pihak yg tidak berkenaan supaya diam.
5TH- Sehingga semua saksi dipanggil, akhirnya tertuduh pula akan diminta untuk memberikan keterangan tentang kes tersebut. Pendakwa boleh terus membuat pertanyaan sehingga berpuas hati, kemudian juri pula membuat pertanyaan. Sehingga selesai kesemuanya, pengerusi akan menjemput tertuduh untuk membuat pembelaan. Tertuduh boleh membuat pembelaan diri ketika ini.
6th – Akhir sekali pendakwa perlu membuat penggulungan kes, Inilah waktu terpenting untuk pendakwa mematahkan semua hujah2 tertuduh, tetapkan pendirian anda dan katakan apa yang membuatkan anda percaya bahawa tertuduh sememangnya bersalah, impaknya kepada majikan, kenapa tindakan disiplin perlu ke atas tertuduh?
7th – Pengerusi akan menamatkan DI dan memberitahu bahawa tertuduh akan diberitahu mengenai keputusan rasmi mengenai kes beliau dalam tempoh beberapa hari.
NOTA: Sepanjang DI berlangsung bermula dengan pembukaan oleh pengerusi sehingga ke bersurai, setiap patah perkataan perlu ditulis di dalam minit DI dalam bentuk dialog oleh setiausaha. Adakalanya ia bukan berbentuk kata2, tetapi ia boleh jadi (tertuduh mengangguk kepala berkali2) (tertuduh menggelengkan kepala) (tertuduh menghentak meja) (tertuduh menunjukkan bagaimana dia duduk ketika kejadian tersebut dengan menyilangkan kaki dan bersandar) dan macam2 lagi. Minit ini sangat penting kerana ia perlu dibaca dan ditandatangani oleh 3 juri, pendakwa dan tertuduh (di setiap muka surat) bagi mengakui segala butiran percakapan yang ditulis adalah benar. (sebaik2nya dalam 2-3 hari sebaik habis DI, minit perlu disiapkan dan ditandatangani oleh setiap orang yg disebutkan di atas). Jadi bayangkan betapa tebalnya minit DI sekiranya DI berlangsung selama 4 jam atau lebih.. yang menaip lagi semput.
SELEPAS DI
1- Dalam tempoh seminggu pihak juri perlu membuat keputusan bersama dan menulis surat kepada CEO/ MD/ PENGERUSI mengenai keputusan mereka, kenapa dan saranan hukuman. CEO/ MD/ PENGERUSI syarikat akan membuat keputusan hukuman yang patut dijatuhkan (mengambil kira pendapat HR advisor/ practitioner) dan menandatangani persetujuan tersebut.
2- Surat akan diserahkan kepada pihak HR. HR akan menyediakan surat kepada tertuduh bagi memaklumkan mengenai keputusan dan hukuman yang dijatuhkan kepada tertuduh dan bila ia akan berkuatkuasa. HR akan menyerahkan surat kepada tertuduh dan tertuduh perlu menandatangani penerimaan surat tersebut.

Setiap dokumen perlu disimpan dengan baik untuk persediaan sekiranya tertuduh mengfailkan kes ke JPP.

Sumber
Google

Saturday, 1 February 2014

Ayat Ruqyah

Ubay bin Ka’ab berkata, 

“Aku pernah bersama Rasulullah, lalu datanglah orang Badui dan berkata, 

“Wahai Nabi Allah, aku punya saudara laki-laki yang sedang sakit.” Beliau bertanya, “Apa sakitnya?” Dia menjawab, “Linglung (gila)”. 

Beliau bersabda, “Bawa dia kemari”. Lalu ia dibawa ke hadapan Rasulullah. 

Dan Rasulullah meruqyahnya dengan membaca al-Fatihah, 

empat ayat pertama dari surat al-Baqarah,
 dua ayat 163 dan 164, 
ayat Kursi,
 tiga ayat di akhir surat al-Baqarah, 
ayat 18 dari surat Ali Imran, 
ayat 54 dari surat al-A’raf, 
4 ayat di akhir surat al-Mukminun,
 3 ayat dari surat al-Jin, 
10 ayat di awal surat as-Shaffat,
 3 ayat di akhir surat al-Hasyr,
 surat al-Ikhlas, al-Mu’awwidzatain (surat al-Falaq dan an-Nas). 

Lalu berdirilah laki-laki yang sakit tadi, seakan ia tidak mengalami sakit apapun (dalam keadaan sehat).” 

(HR. Ahmad).

Surah Al Baqarah

Al-Baqarah untuk Pengusiran
Abu Hurairah berkata: 

Rasulullah saw. bersabda, “Janganlah kalian menjadikan rumah laksana kuburan, karena sesungguhnya syaitan akan lari (kabur) dari rumah yang di dalamnya dibacakan surat al-Baqarah.” 

(HR. Muslim).

Keutamaan Surah Al Baqarah

Abu Hurairah berkata, 

“Rasulullah SAW pernah mengutus utusan yang banyak jumlahnya, lalu beliau memilih pemimpin di antara mereka dengan cara undian. 

Dikumpulkanlah beberapa orang yang punya hafalan dari al-Qur’an. Dari undian itu, terpilihlah seseorang yang paling muda umurnya. 

Rasulullah bertanya kepadanya, “Surat apa saja yang kamu hafal? Dia menjawab, “Saya hafal surat ini dan itu serta surat al-Baqarah.” Beliau menegaskan, “Kamu hafal surat al-Baqarah?” “Ya”, jawabnya. Lalu beliau bersabda, “Kalau begitu, berangkatlah kalian dan kamulah pemimpin mereka.” 

(HR. Tirmidzi dan ia menghasankannya).

Keutamaan 2 ayat akhir Al Baqarah

(Maksudnya) “Rasul telah beriman kepada Al-Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman, semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya. Mereka berkata: “Kami tidak membeza-bezakan antara seseorang dari Rasul-rasulNya, dan mereka mengatakan: Kami patuh dan taat; Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali.”

Allah s.w.t. tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala dari kebajikan yang diusahakannya dan mendapat siksa dari kejahatan yang dikerjakannya. Mereka berdoa “Ya Tuhan kami, jangan Engkau bebankan orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami; dan rahmatilah kami, Engkaulah penolong kami, tolonglah kami atas orang-orang kafir.”

(Surah AL-BAQARAH: 285-286)

Untuk perlindungan dari segala kejahatan:

Abu Mas’ud Albadri r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud “Barangsiapa yang membaca dua ayat dari akhir surat Al-Baqarah, maka cukuplah baginya.” (dari hal-hal yang membencikan dan menurut sebahagian pendapat; sama dengan bersembahyang malam)

(Riwayat Bukhari Muslim)

Snap screen