1. Apa maksud Enjin?
-kumpulan2 komponen yg dipasang mengikut urutan.
-mengubah tenaga haba kpd tenanga mekanikal
-bergerak mengikut aturan.
2. Apa beza internal (ICE) & external combustion engine (ECE)?
-ICE : pembakaran berlaku di dalam kebuk pembakaran
@ chamber.
-ECE: pembakaran berlaku di ..luar chamber.
-cth:
ICE : Gas Turbine
ECE: Stim turbine
3. Nyatakan komponen
utama pada injin?
a) Cylinder head
b) Cylinder Block
c) Sump
d) Piston
e) crankshaft
f) cam shaft
4. Terangkan Operasi 2 stroke
petrol enjin?
Induction
- Inlet
port tutup
- Scavenging
port terbuka
- Memaksa campuran
gas daripada Crank chamber.
Compression
- Piston
bergerak: BDC Ke TDC
- Scavenging berlaku
utk membersihkan chamber dan allowed fresh to enter
Firing stroke
- Piston naik utk
menambah tekanan.
- Injector spray
fuel, berlaku combustion/explosion.
Exhaust stroke
- Tekanan akan
menolak piston ke bawah akibat firing.
- Exhaust port
terbuka dan buang gas, pada waktu yg sama udara bersih akan masuk.
5. Terangkan Operasi 4
stroke petrol enjin?
Induction
- Inlet
valve buka.
- Exhaust
valve tertutup
- Piston
bergerak TDC ke BDC.
- Memaksa udara
masuk (180 darjah)
Compression
- Piston
bergerak: BDC Ke TDC
- Valve Inlet
& Exhaust tertutup.
- Udara
dimampat,volume kurang.
- Crank shaft pd
kedudukan 360 darjah.
Firing stroke
- Valve Inlet
& Exhaust tertutup.
- Palam pencucuh
(spark plug) percikan maka berlaku pembakaran disebabkan oleh piston
sampai ke TDC.
- Piston ditolak
ke bawah.
Exhaust Stroke
- Valve Inlet
tutup & Exhaust terbuka.
- Piston naik ke
atas sampai ke TDC
& menolak gas keluar melalui exhaust valve.
- Pusingan 720
darjah & berakhirlah 1 kitaran.
6. Terangkan Operasi 2
stroke diesel enjin?
Induction
- Inlet
port tutup
- Scavenging
port terbuka
- Injector memaksa
campuran diesoline daripada Crank chamber.
Compression
- Piston
bergerak: BDC Ke TDC
- Scavenging
berlaku utk membersihkan chamber to allowed fresh to enter
Firing stroke
- Piston naik utk
menambah tekanan.
- Injector spray fuel, berlaku
explosion.
Exhaust stroke
- Tekanan akan
menolak piston ke bawah akibat firing.
- Exhaust port
terbuka dan buang gas, pada waktu yg sama udara bersih akan masuk.
7. Terangkan Operasi 4 stroke diesel enjin?
Induction
- Inlet
valve buka.
- Exhaust
valve tertutup
- Piston
bergerak TDC ke BDC.
- Memaksa udara
masuk (180 darjah)
Compression
- Piston
bergerak: BDC Ke TDC
- Valve Inlet
& Exhaust tertutup.
- Udara dimampat,volume
kurang.
- Crank shaft pd
kedudukan 360 darjah.
Firing stroke
- Valve Inlet
& Exhaust tertutup.
- Injector spray fuel, berlaku
pembakaran disebabkan oleh piston sampai ke TDC.
- Piston ditolak
ke bawah.
Exhaust Stroke
- Valve Inlet
tutup & Exhaust terbuka.
- Piston naik ke
atas sampai ke TDC
& menolak gas keluar melalui exhaust valve.
- Pusingan 720
darjah & berakhirlah 1 kitaran.
8. Terangkan Operasi
Rotary Engine?
1.
Beroperasi
sama seperti enjin berpiston tetapi bebas dari kelemahan/masalah
komponen-komponen bergerak.
2.
Prinsip
utama dimana rotor yang mempunyai 3 lobe, drive shaft dan casing.
3.
Rotor
berputar di dalam kebuk pembakaran berbentuk ‘epitrochoidally’, ketiga-tiga
hujung lobe bersentuh dengan bahagian dalam kebuk, lalu membentuk 3 kebuk yang
mengandungi isipadu berlainan.
4.
Dalam
setiap kebuk akan berlaku proses mampatan, masukan, kuasa serta ekzos.
Masukan/sedutan
5.
Apabila
rotor berputar C.W injap masukkan akan terdedah dan isipadu kebuk akan
bertambah menyebabkan ‘depression’, lalu campuran bahan api dan udara aka
dipaksa masuk kedalam kebuk pada tekanan atmosfera.
9. Nyatakan Perbezaan antara 2 stroke dan 4 stroke injin?
Bil
|
Pergerakan
|
4 stroke
|
2 stroke
|
1
|
Power
|
2 pusingan crankshaft 720 deg
|
1 pusingan crankshaft 360 deg
|
2
|
Kuasa untuk isipadu selinder yang
sama
|
Kecil
|
1.5 lebih besar dari 4 stroke
|
3
|
Valve
|
Ada
|
Tiada
|
4
|
Pembinaan
|
Mahal
|
Murah
|
5
|
Kecemaran spark plug
|
Sikit
|
Banyak
|
6
|
Penggunaan bahan api
|
Sedikit
|
Banyak
|
7
|
Penggunaan minyak
|
Sedikit
|
Banyak
|
8
|
Keburukkan
|
Sedikit
|
Banyak
|
9
|
Kestabilan kendalian
|
Tinggi
|
Rendah
|
10
|
Keteguhan
|
baik
|
Baik
|
10. Nyatakan Perbezaan antara diesel dan petrol injin?
Keterangan
|
Enjin Diesel
|
Enjin Petrol
|
- Jenis bahan api
|
- Minyak diesel
|
- Minyak Petrol
|
- Sistem pembakaran
- Nisbah mampatan
- Komponen pembakaran
- Operasi
- Kesesuaian
- Kuasa dan saiz
|
- Compression ignition
- Tinggi
- Injector
- Sesuai untuk kelajuan seragam, lambat bertindak balas
terhadap perubahan beban dan kelajuan tinggi
- Sesuai untuk enjin bersaiz besar, untuk kenderaan tugas
dan industri
- Rendah – enjin bersaiz lebih besar untuk kuasa yang
sama
|
- Spark ignition
- Rendah
- Spark plug
- Sesuai untuk kelajuan seragam, cepat bertindak balas
terhadap perubahan beban dan kelajuan enjin
- Sesuai untuk enjin dan kenderaan bersaiz sederhana dan
kecil
- Tinggi – enjin dengan saiz yang lebih kecil
|
11. Terangkan perbezaan antara carburetor dan fuel injection?
Carburetor
: Udara bercampur dengan bahan api.
Fuel
Injector : Menyemburkan bahan api.
12. Terangkan perbezaan antara turbocharger dan supercharger?
Turbocharger :
Digerakkan oleh Exhaust.
:
Berpusing dengan lebih pantas disebabkan tidak bersambung dengan engine.
: Spinning rate : 15,000 rpm (depend model)
Supercharger : Digerakkan oleh Crankshaft.
:
Bersambung terus dengan enjin through belt.
: Spinning rate : 50,000rpm.
13. Terangkan Hubungkait antara crankshaft dan camshaft?
1.
Camshaft
dipusing oleh Crankshaft menggunakan timing belt @timing chain.
2.
Camshat
lebih laju (rpm) berbanding crankshaft.
14. Terangkan Hubungkait antara piston dan valve?
1.
Pengerakan piston
menentukan buka tutup valve. Piston gerakkan crankshaft. Crankshaft gerak
camshaft. Camshaft tentukan buka tutup valve.
15. Terangkan sistem penyejukkan dalam injin?
Tujuan:
• Mengawal
suhu enjin daripada terlalu panas
• Untuk
memajukan pengewapan bahan api dan menjaga minyak pada kelikatan terbaik
Jenis: Fins & Water
Jacket
a. Fin : udara
b. Water Jacket : Air
Cara kerja:
• Cyclinder
block dan cylinder head mempunyai sirip dimana haba panas dari pembakaran
campuran di alirkan keluar melalui sirip-sirip dan diserap atau lesap di dalam
udara luar
• Sistem
penyejukkan udara secara paksa
• Menggunakan
blower bagi menghantar udara mengelingi selinder melalui blower housing
16. Terangkan sistem perlinciran dalam enjin?
Tujuan :
i. Mengurangkan
geseran pada bahagian-bahagian yang bersentuhan.
ii. Menyerapkan
& memindahkan haba. (haba pendam tentu/latent heat, Q)
iii. Bertindak
sebagai penyejuk.
iv. Membersihkan kekotoran.
17. Terangkan sistem bahanapi dalam enjin?
Tujuan
: Campur
bahan api & udara untuk pembakaran
Jenis
: Carburator & Injector.
a. Carburator
: Petrol
b. Injector : Diesel
Sistem:
a. Tekanan Rendah : Fuel
dihantar ke Primary filter oleh Fuel pump terus ke Main filter & ke
Fuel Injection Pump.
b. Tekanan Tinggi : Dari Fuel
Injection ke Fuel Injector. Untuk membekalkan fuel tekanan tinggi utk semburan
& bahan api didalam cylinder.
18. Bagaimana tatacara menghidupkan enjin diesel/petrol?
• Periksa buku catitan harian
• Periksa air, diesel dan
minyak pelincir
• Periksa belting dan cover
dalam keadaan baik
• Periksa paip ekzos tidak bocor
• Periksa bolt tapak dan nut
tidak longgar
• Periksa injin coupling tidak
longgar
• Periksa meter enjin dalam
keadaan baik
• Periksa sambungan dan air
bateri
• Periksa radiator tiada
kebocoran
• Periksa ACB switch dalam OFF
• Pastikan tiada kerja
senggaran dijalankan
• Periksa kawasan sekeliling
bersih dan kering
• Pastikan alat keselamatan
dalam keadaan baik
• Bunyi siren 2 kali sebelum
jalankan injin
• Periksa sekali lagi jika ada
masalah
• Buat catitan pada buku harian
19. Apa yang perlu ada di dalam bilik injin?
• Fire alarm
• Smoke detector
• Fire extinguisher jenis CO2
• Carta CPR
• First Aid Box
• Langsir Api
20. Apakah masalah yang sering berlaku pada injin? Apa puncanya?
- Enjin
knocking
- Injin
gagal dihidupkan
- Injin
berputar tetapi bahan api tidak terbakar
- Injin
racing
- Injin
hunting
- Injin
bising
- Injin
panas
- Injin
keluarkan asap berbeza
21. Kenapa jenis-jenis asap yang dikeluarkan oleh injin?
a. Asap Putih
b. Asap Kelabu
c. Asap Hitam
d. Asap Kuning
e. Asap Biru
22. Ceritakan bahagian utama dalam injin?
23. Nyatakan jenis piston ring? Apa fungsi ring tersebut?
Jenis :
1)
Compression
Ring :
Utk
mengelakkan kebocoran semasa mampatan & semasa fire stroke berlaku.
2) Oil
Ring : membersihkan lebihan minyak pada cylinder.
24. Apakah fungsi governor? Terangkan bagaimana ia berfungsi?
i.
Mengawal
kelajuan engine : mengawal jumlah bahan api masuk ke dalam engine. Ia bergerak dengan bantuan
‘drive’ dari crankshaft.
ii.
Untuk keselamatan enjin apabila overspeed berlaku.
25. Nyatakan jenis fuel nozzle?
1.
Pintle
nozzle
2.
Multi Hole
nozzle
3.
Single hole
nozzle
4.
Pintaux
nozzle
26. Apakah fungsi fuel nozzle?
1.
Untuk
mengawal kemasukan bahan api ke dalam cylinder.
2.
Atomize
fuel untuk persediaan pembakaran.
28. Apakah fungsi flywheel? Terangkan bagaimana ia berfungsi?
Fungsi
:
a. Menyimpan daya pusingan / tork.
b. Memberi keseimbangan dan kestabilan putaran
enjin.
30. Nyatakan meter yang terdapat pada enjin?
a. RPM
meter
b. Lube
oil temperature/Pressure
c. Cylinder
head temperature/Pressure
d. Cooler
Temperature/Pressure
e. Level
water gauge
31. Nyatakan firing order untuk 6 & 8 selinder injin?
6 selinder : 1,5,3,6,2,4 &
1,2,3,6,4,5
8 selinder : 1,5,2,6,3,7,4,8 &
1,7,3,8,4,6,2,5
32. Apa maksud valve overlapping?
1. Valve
inlet & outlet sama-2 terbuka.
2. semasa
piston menghampiri TDC
3. pada
akhir ekzos stroke.
4. Untuk menyingkir sisa pembakaran & menyedut campuran udara
dan bahan bakar yang baru masuk ke selinder.
33. Apa maksud scavenging?
1. Gas ekzos dalam selinder
dipaksa keluar.
2. Campuran bahan bakar
dan udara dipaksa masuk ke selinder untuk stroke seterusnya.
36. Apa yang anda faham tentang engine compression ratio?
Nisbah mampatan bermaksud
1. nisbah isipadu selinder pada kedudukan BDC bahagi nisbah isipadu
selinder pada kedudukan TDC
37. Apakah punca enjin hunting?
1. Kandungan udara dalam bahan api.
2. Kandungan air dalam bahan api.
3. filter tersumat.
4. Pelinciran tidak sempurna.
5. Pembakaran tidak sempurna.
38. Apakah punca enjin panas?
1.
Sistem penyejukan bermasalah.
2. Sistem lubricant bermasalah.
39. Apakah pun injin tidak boleh dihidupkan?
1. Bahan bakar habis.
2. Bateri.
3. Masalah electrical.
40. Apakah punca injin boleh hidup tetapi crankshaft tapi tak boleh dijalankan?
1. Timing belt putus. ???soalan pelik.
41. Apakah punca enjin racing?
1. Governor rosak.
42. Apakah punca injin bising?
1. Silencer berlubang.
2. Air cock terbuka.
43. Terangkan Otto Cycle?
1. Kaedah thermodynamic untuk menerangkan SI (Spark Ignition) enjin.
An Otto cycle is an idealized thermodynamic cycle that
describes the functioning of a typical spark ignition piston engine
44. Terangkan Diesel Cycle?
1. Kaedah thermodynamic untuk menerangkan prinsip engine diesel.
2. Pembakaran bahan bakar disebabkan oleh compressed air pada
constant pressure.
45. Nyatakan apa maksud stroke?
1. Pergerakan piston di dalam selinder (BDC ke TDC) atau sebaliknya.
2. A stroke refers to the full travel
of the piston along the cylinder, in either direction.
46. Nyatakan komponen utama pada Gas Turbin
1. Compressor
2. Combustor
3. Power turbine
4. Ehaust
47. Apakah fungsi compressor pada GT?
1. Memampatkan udara
2. kepada tekanan tinggi
3. Menarik udara masuk.
48. Apakah fungsi combustor pada GT?
1. Pembakaran bahan bakar yang sempurna dan menghasil tenaga
maksimun.
Function :
— Provide
proper mixing of fuel and air for efficient combustion
Combustor
— fuel
and air are mixed and combust.
Burner system
— disperse/atomize
the fuel
Ignition
system
— ignite
the main flame
49. Apakah fungsi turbin pada GT?
1. Menukarkan tenaga haba kepada tenaga kinetic – pusingan.
50. Nyatakan system penyejukkan pada combustor?
1. Jenis
1.1
air-cooled,
1.2 natural
air cooled,
1.3
compressed air cooled, and
1.4
water-cooled
2. terangkan salah satu jenis.
51. Apakah fungsi IGV?
The purpose of the inlet
guide vanes in a gas turbine is to direct the
air-flow to the compressor. By transporting the air at the proper angle
the inlet guide vanes ensure most efficient compression.
52. Nyatakan jenis starter pada GT?
1. Diesel engine
2. Elektrik starter
3. Pneumatic starter
4. Gas expansion motor
53. Terangkan lube oil system pada GT?
1. Tujuan :
pelincirian bahagian bearing, gearbox, iaitu kawasan metal. Mengelakan
kerosakan kepada bearing, gear dan shaft.
2. Jenis lubricant oil : Turbo CC 32
3. Monitor suhu lub oil dan level.
54. Apakah fungsi bleed valve?
1.
Untuk
mengurangkan tekanan atau udara sebelum start up.
2.
Untuk mengelakkan surging semasa start up / shut
down.
55. Apakah tujuan water wash dibuat?
Untuk membersihkan blade.
Online / offline. Kekerapan Ikut keadaan udara, fuel, kecekapan GT.
56. Jika suhu exhaust meningkat semasa GT dioperasikan, apa yang akan berlaku?
1. Sistem
penyejukan mempunyai masalah.
2.
Combustor bermasalah. Pembakaran berlaku di bahagian exhaust. Nozzle.
57. Bagaimana pengiraan compression ratio bagi GT
Inlet pressure / Outlet pressure
58. Apakah alat keselamatan yang perlu ada di bilik enjin?
1. First aid
2. Fire extinguhisher.
3. PPE
4. CPR poster.
5. Smoke detector
59. Terangkan jenis pembakaran?
1. Sempurna
2. Lengkap
3. Tak lengkap
60. Apakah 3 unsur komponen pembakaran?
1. Bahan Bakar
2. Udara (Oksigen)
3. Haba
61. Terangkan tentang FMA (Factory Machinery Act 139) 1967?
1. Akta berkenaan kilang & jentera.
2. Keselamatan, kesihatan & kebajikan pekerjaan.
3. Orang yang kompeten dan lesen.
4. Laporan kemalangan dan siasatan.
5. Pendaftaran kilang dan jentera.
62. Terangkan tentang OSHA (Occoputional Safety & Health) 1994
1. OSHA ditubuhkan untuk menjaga keselamtan & kebajikan pekerja
di semua industry di negara.
2. Penubuhan Majlis Keselamatan Negara (MKN).
3. Tugas dan tanggungjawab pekerja dan majikan.
4. Pereka, pembuat dan pembekal jentera.
5. Jawatankuasa keselamatan.
6. Laporan kemalangan, kejadian berbahaya, penyakit pekerjaan.
7. Industry Codes of Practices.
8. Penguatkuasaan & siasatan.
9. Saman & tindakan.
63. Apa beza FMA & OSHA?
1. FMA dikuatkuasa untuk kilang dan jentera sahaja. OSHA dikuatkuasa
untuk merangkumi seluruh tempat kerja.
2. FMA lebih penguatkuasaan oleh DOSH. OSHA lebih kepada self
regulation.
64. Apakah akta yang dikuatkuasakan oleh DOSH /JKKP?
1. Factory & Machinery Act 1967 Act 139.
2. Occupational Safety & Health Act 1994 Act 514.
3. Petroleum (Safety Measures) Act 1984
65. Sebutkan akta yang melibatkan IPD?
Peraturan yang berkaitan dengan Injin Pembakaran Dalam (IPD)
1. FMA ( Certificate of
competency – examination) regulation 1970
2. FMA (fencing of machinery and
safety) regulation 1970
3. FMA ( Notification, certificate
of fitness and inspection) regulation 1970
4. FMA (noise exposure)
regulation 1970
5. FMA (Safety, Health &
Welfare) regulation 1970
6. FMA (Person In Charge)
regulation 1970
66. Apakah contoh kesalahan serius dalam akta FMA?
FMA akta 139, Person Incharge
1970
Regulation 26 mengatakan :
Siji kompetensi digantung
kerana salahlaku serius
Keputusan mahkamah yang
membuktikan berlaku serius misconduct, makaa senior inspector boleh menggantung
sijil untuk tempoh tidak lebih 6 bulan
Misconduct
1. Tidur semasa
bertugas
2. Mabuk semasa
bertugas
3. Meninggalkan mesin
semasa bertugas
4. Gagal
melaporkan kepada majikan sebarang kerosakkan yang boleh membahayakan
nyawa dan harta benda yang mana mesin dibawah jagaannya.
5. Menyebabkan
kerosakkan pada mesin atau kecederaan seseorang akibat
kecuaian menjalankan mesin tanpa prosedur yang betul serta mengabaikan
alat keselamatan yang ada.
67. Terangkan Person Incharge FMA reg 26
Utk Ice
*500KW-1000KW*
Di jaga oleh Engine drebar gred 2/Shif
Di jaga oleh Engine drebar gred 2/Shif
Jila
terdapat lebih drpd 1 engine, mesti di bantu oleh engine drebar gred 2 yg
mencukupi pd setiap shif.
*1000KW -
5000KW*
Di jaga oleh Engine drebar gred 1/shif.
Di jaga oleh Engine drebar gred 1/shif.
jika
terdapat Lebih 1 engine, mestilah di bantu oleh engine drebar gred 2 yg mencukupi
pd setiap shif.
Kena
lantik Jurutera pelawat gred dua
*5000KW-25000KW*
Di jaga oleh jurutera gred dua.
Di bantu oleh engine drebar gred 1 yg mencukupi pd setiap shif.
Di jaga oleh jurutera gred dua.
Di bantu oleh engine drebar gred 1 yg mencukupi pd setiap shif.
*25000KW-50000KW*
Di jaga oleh jurutera gred satu.
Di bantu oleh jurutera gred dua /shif dan bilangan drebar gred 1 yg mencukupi/shif
Di jaga oleh jurutera gred satu.
Di bantu oleh jurutera gred dua /shif dan bilangan drebar gred 1 yg mencukupi/shif
*Lebih
50000KW*
Di jaga oleh jurutera gred satu.
Di bantu oleh jurutera gred dua/shif dan bilangan engine drebar gred satu yg mencukupi /shif.
Di jaga oleh jurutera gred satu.
Di bantu oleh jurutera gred dua/shif dan bilangan engine drebar gred satu yg mencukupi /shif.
68. Prosedur start up Gas Turbin.
69. Terangkan operasi Gas Turbin menggunakan gambar rajah.
70. SOP
1. Shutdown
71. HIRARC
72. NADOPOD
72. Gas turbine flow
73. Trip system
74. Purging Sequence
75. Beza Gas turbine dan Diesel engine
76. Initial startup Gas turbine, kenapa turbine dipusing dan apa
tujuan?
77. Beza gas turbin vs
steam turbin?
Perbezaan
3.
Pembakaran : ICE/EPD vs ECE / Enjin pembakaran
luar.
4.
Fuel : Gas vs depend boiler (gas, cecair, pepejal)
– stim dihasilkan untuk gerakkan turbine.
5.
Turbine digerakkan oleh hot gas vs steam.
6.
Starter : ada dan tiada.
7.
Material turbine rotor, stator : Lebih tahan
panas/lebih tahan haba.
8.
Compressor : ada vs tiada.
SELAMAT MAJU JAYA.
No comments:
Post a Comment