1. Apa maksud injin?
-kumpulan2 komponen yg dipasang mengikut urutan.
-mengubah tenaga haba kpd tenanga mekanikal
-bergerak mengikut aturan.
2. Apa beza internal (ICE) & external combustion engine (ECE)?
-ICE : pembakaran berlaku didalam kebuk pembakaran @ chamber.
-ECE: pembakaran berlaku diluar chamber.
-cth: ICE : Gas Turbine
ECE: Stim turbine
3. Nyatakan komponen utama pada injin?
a) Cylinder head
b) Cylinder Block
c) Sump
4. Terangkan Operasi 2 stroke petrol enjin?
Induction
- Inlet port tutup
- Scavenging port terbuka
- Memaksa campuran gas
daripada Crank chamber.
Compression
- Piston bergerak: BDC Ke TDC
- Scavenging berlaku utk
membersihkan chamber to allowed fresh to enter
Firing stroke
- Piston naik utk menambah
tekanan.
- Injector spray fuel, berlaku
explosion.
Exhaust stroke
- Tekanan akan menolak piston
ke bawah akibat firing.
- Exhaust port terbuka dan
buang gas, pada waktu yg sama udara bersih akan masuk.
5. Terangkan Operasi 4 stroke petrol enjin?
Induction
- Inlet valve buka.
- Exhaust valve tertutup
- Piston bergerak TDC ke BDC.
- Memaksa udara masuk (180
darjah)
Compression
- Piston bergerak: BDC Ke TDC
- Valve Inlet &
Exhaust tertutup.
- Udara dimampat,volume
kurang.
- Crank shaft pd
kedudukan 360 darjah.
Firing stroke
- Valve Inlet &
Exhaust tertutup.
- Palam pencucuh (spark plug)
percikan maka berlaku pembakaran disebabkan oleh piston sampai ke TDC.
- Piston ditolak ke bawah.
Exhaust Stroke
- Valve Inlet tutup &
Exhaust terbuka.
- Piston naik ke atas sampai
ke TDC & menolak gas keluar melalui exhaust
valve.
- Pusingan 720 darjah &
berakhirlah 1 kitaran.
6. Terangkan Operasi 2 stroke diesel enjin?
Induction
- Inlet port tutup
- Scavenging port terbuka
- Injector memaksa campuran diesoline
daripada Crank chamber.
Compression
- Piston bergerak: BDC Ke TDC
- Scavenging berlaku utk
membersihkan chamber to allowed fresh to enter
Firing stroke
- Piston naik utk menambah
tekanan.
- Injector spray fuel, berlaku
explosion.
Exhaust stroke
- Tekanan akan menolak piston
ke bawah akibat firing.
- Exhaust port terbuka dan
buang gas, pada waktu yg sama udara bersih akan masuk.
7. Terangkan Operasi 4 stroke diesel enjin?
Induction
- Inlet valve buka.
- Exhaust valve tertutup
- Piston bergerak TDC ke BDC.
- Memaksa udara masuk (180
darjah)
Compression
- Piston bergerak: BDC Ke TDC
- Valve Inlet &
Exhaust tertutup.
- Udara dimampat,volume
kurang.
- Crank shaft pd
kedudukan 360 darjah.
Firing stroke
- Valve Inlet &
Exhaust tertutup.
- Injector spray fuel, berlaku
pembakaran disebabkan oleh piston
sampai ke TDC.
- Piston ditolak ke bawah.
Exhaust Stroke
- Valve Inlet tutup &
Exhaust terbuka.
- Piston naik ke atas sampai
ke TDC & menolak gas keluar melalui exhaust
valve.
- Pusingan 720 darjah &
berakhirlah 1 kitaran.
8. Terangkan Operasi Rotary Engine?
Ø - Beroperasi sama
seperti enjin berpiston tetapi bebas dari kelemahan/masalah komponen-komponen
bergerak.
Ø Prinsip utama
dimana rotor yang mempunyai 3 lobe, drive shaft dan casing.
Ø Rotor berputar
didalam kebuk pembakaran berbentuk ‘epitrochoidally’, ketiga-tiga hujung lobe
bersentuh dengan bahagian dalam kebuk, lalu membentuk 3 kebuk yang mengandungi
isipadu berlainan.
Ø Dalam setiap
kebuk akan berlaku proses mampatan, masukan, kuasa serta ekzos. Masukan/sedutan
Ø Apabila rotor
berputar C.W injap masukkan akan terdedah dan isipadu kebuk akan bertambah
menyebabkan ‘depression’, lalu campuran bahan api dan udara aka dipaksa masuk
kedalam kebuk pada tekanan atmosfera.
9. Nyatakan Perbezaan antara 2 stroke dan 4 stroke injin?
Bil
|
Pergerakan
|
4 stroke
|
2 stroke
|
1
|
Power
|
2 pusingan
crankshaft 720 deg
|
1 pusingan
crankshaft 360 de
|
2
|
Kuasa untuk
isipadu selinder yang sama
|
Kecil
|
1.5 lebih besar
dari 4 stroke
|
3
|
Valve
|
Ada
|
Tiada
|
4
|
Pembinaan
|
Mahal
|
Murah
|
5
|
Kecemaran spark
plug
|
Sikit
|
Banyak
|
6
|
Penggunaan bahan
api
|
Sedikit
|
Banyak
|
7
|
Penggunaan minyak
|
Sedikit
|
Banyak
|
8
|
Keburukkan
|
Sedikit
|
Banyak
|
9
|
Kestabilan
kendalian
|
Tinggi
|
Rendah
|
10
|
Keteguhan
|
baik
|
Baik
|
10. Nyatakan Perbezaan antara diesel dan petrol injin?
Keterangan
|
Enjin Disel
|
Enjin Petrol
|
-
Jenis bahan api
|
-
Minyak disel
|
-
Minyak Petrol
|
-
Sistem pembakaran
-
Nisbah mampatan
-
Komponen pembakaran
-
Operasi
-
Kesesuaian
-
Kuasa dan saiz
|
-
Compression ignition
-
Tinggi
-
Injector
-
Sesuai untuk kelajuan seragam, lambat bertindak
balas terhadap perubahan beban dan kelajuan tinggi
-
Sesuai untuk enjin bersaiz besar, untuk kenderaan
tugas dan industri
-
Rendah – enjin bersaiz lebih besar untuk kuasa
yang sama
|
-
Spark ignition
-
Rendah
-
Spark plug
-
Sesuai untuk kelajuan seragam, cepat bertindak
balas terhadap perubahan beban dan kelajuan enjin
-
Sesuai untuk enjin dan kenderaan bersaiz
sederhana dan kecil
-
Tinggi – enjin dengan saiz yang lebih kecil
|
11. Terangkan perbezaan antara carburetor dan fuel injection?
Carburetor :
Udara bercampur dengan bahan api.
Fuel Injector : Menyemburkan
bahan api.
12. Terangkan perbezaan antara turbocharger dan supercharger?
Turbocharger : Digerakkan oleh
Exhaust.
:
Berpusing dengan lebih pantas disebabkan tidak bersambung dengan engine.
:
Spinning rate : 15,000rpm.
Supercharger : Digerakkan oleh
Crankshaft.
:
Bersambung terus dengan enjin through belt.
:
Spinning rate : 50,000rpm.
13. Terangkan Hubungkait antara crankshaft dan camshaft?
-
Camshaft dipusing oleh Crankshaft menggunakan timing belt @timing chain.
14. Terangkan Hubungkait antara piston dan valve?
-
Pengerakan piston menentukan buka tutup valve.
15. Terangkan sistem penyejukkan dalam injin?
Tujuan:
• Mengawal suhu enjin daripada terlalu panas
• Untuk memajukan pengewapan bahan api dan menjaga minyak pada kelikatan
terbaik
Jenis: Fins & Water Jacket
a.
Fin : udara
b.
Water Jacket : Air
Cara kerja:
• Cyclinder block
dan cylinder head mempunyai sirip dimana haba panas dari pembakaran campuran di
alirkan keluar melalui sirip-sirip dan diserap atau lesap di dalam udara luar
• Sistem penyejukkan udara secara paksa
• Menggunakan
blower bagi menghantar udara mengelingi selinder melalui blower housing
16. Terangkan sistem perlinciran dalam injin?
Tujuan :
i.
Mengurangkan geseran pada bahagian-bahagian yang bersentuhan.
ii.
Menyerapkan & memindahkan haba.
iii.
Membersihkan kekotoran.
iv.
Bertindak sebagai penyejuk.
17. Terangkan sistem bahanapi dalam injin?
Tujuan : Campur bahan
api & udara untuk pembakaran
Jenis : Carburator
& Injector.
a.
Carburator : Petrol
b.
Injector : Diesel
Sistem:
a.
Tekanan Rendah : Fuel dihantar ke
Primary filter oleh Fuel pump terus ke Main filter & ke Fuel Injection
Pump.
b.
Tekanan Tinggi : Dari Fuel Injection ke Fuel Injector. Untuk membekalkan
fuel tekanan tinggi utk semburan & bahan api didalam cylinder.
18. Bagaimana tatacara menghidupkan injin?
• Periksa buku catitan harian
• Periksa air, diesel dan minyak pelincir
• Periksa belting dan cover dalam keadaan baik
• Periksa paip ekzos tidak bocor
• Periksa bolt tapak dan nut tidak longgar
• Periksa injin coupling tidak longgar
• Periksa meter enjin dalam keadaan baik
• Periksa sambungan dan air bateri
• Periksa radiator tiada kebocoran
• Periksa ACB switch dalam OFF
• Pastikan tiada kerja senggaran dijalankan
• Periksa kawasan sekeliling bersih dan kering
• Pastikan alat keselamatan dalam keadaan baik
• Bunyi siren 2 kali sebelum jalankan injin
• Periksa sekali lagi jika ada masalah
• Buat catitan pada buku harian
19. Apa yang perlu ada di dalam bilik injin?
• Fire alarm
• Smoke detector
• Fire
extinguisher jenis CO2
• Carta CPR
• First Aid Box
• Langsir Api
20. Apakah masalah yang sering berlaku pada injin? Apa puncanya?
- Injin knocking
- Injin gagal dihidupkan
- Injin berputar tetapi bahan api tidak terbakar
- Injin racing
- Injin hunting
- Injin bising
- Injin panas
- Injin keluarkan asap berbeza
21. Kenapa jenis-jenis asap yang dikeluarkan oleh injin?
a.
Asap Putih
b.
Asap Kelabu
c.
Asap Hitam
d.
Asap Kuning
e.
Asap Biru
22. Ceritakan bahagian utama dalam injin?
1)
23. Nyatakan jenis piston ring? Apa fungsi ring tersebut?
Jenis :
1)
Compression Ring : Utk mengelakkan kebocoran semasa mampatan &
semasa fire stroke berlaku.
2)
Oil Ring : Mengikis lebihan minyak pada cylinder.
24. Apakah fungsi governor? Terangkan bagaimana ia berfungsi?
i.
Mengawal kelajuan engine : mengawal jumlah
bahan api masuk ke dalam engine. Ia bergerak
dengan bantuan ‘drive’ dari crankshaft.
25. Nyatakan jenis fuel nozzle?
i.
Pintle nozzle
ii.
Multi Hole nozzle
iii.
Single hole nozzle
iv.
Pintaux nozzle
26. Apakah fungsi fuel nozzle?
ü Untuk mengawal
kemasukan bahan api ke dalam cylinder.
28. Apakah fungsi flywheel? Terangkan bagaimana ia berfungsi?
Fungsi :
a.
Menyimpan daya pusingan.
b.
Memberi keseimbangan dan kestabilan putaran enjin.
30. Nyatakan meter yang terdapat pada injin?
a.
RPM meter
b.
Lube oil temperature/Pressure
c.
Cylinder head temperature/Pressure
d.
Cooler Temperature/Pressure
e.
Level water gauge
31. Nyatakan firing order untuk 6 & 8 selinder injin?
6 selinder : 1,5,3,6,2,4 &
1,2,3,6,4,5
8 selinder : 1,5,2,6,3,7,4,8 &
1,7,3,8,4,6,2,5
32. Apa maksud valve overlapping?
1.
Valve inlet & outlet sama-2 terbuka.
2.
semasa piston menghampiri TDC
3.
pada akhir ekzos stroke.
4.
Untuk menyingkir sisa pembakaran & menyedut campuran udara dan bahan bakar
yang baru masuk ke selinder.
33. Apa maksud scavenging?
1.
Gas ekzos dalam selinder dipaksa keluar.
2. Campuran bahan bakar dan udara dipaksa masuk
ke selinder untuk stroke seterusnya.
36. Apa yang anda faham tentang engine compression ratio?
Nisbah
mampatan bermaksud
1.
nisbah isipadu selinder pada kedudukan BDC bahagi nisbah isipadu selinder pada
kedudukan TDC
37. Apakah punca enjin hunting?
1.
Kandungan udara dalam bahan api.
2.
Kandungan air dalam bahan api.
3.
filter tersumat.
4.
Pelinciran tidak sempurna.
5.
Pembakaran tidak sempurna.
38. Apakah punca enjin panas?
1.
Sistem penyejukan bermasalah.
39. Apakah pun injin tidak boleh dihidupkan?
1.
Bahan bakar habis.
2.
Bateri.
40. Apakah punca injin boleh hidup tetapi crankshaft tapi tak boleh dijalankan?
1.
Timing belt putus. ???soalan pelik.
41. Apakah punca injin racing?
1.
Governor rosak.
42. Apakah punca injin bising?
1.
Silencer berlubang.
2.
Air cock terbuka.
43. Terangkan Otto Cycle?
43. Terangkan Otto Cycle?
1.
Kaedah thermodynamic untuk menerangkan SI (Spark Ignition) enjin.
An Otto
cycle is an idealized
thermodynamiccycle that
describes the functioning of a typical spark ignition piston engine
44. Terangkan Diesel Cycle?
1.
Kaedah thermodynamic untuk menerangkan prinsip engine diesel.
2.
Pembakaran bahan bakar disebabkan oleh compressed air pada constant pressure.
45. Nyatakan apa maksud stroke?
1.
Pergerakan piston di dalam selinder (BDC ke TDC) atau sebaliknya.
2.
A stroke refers to the full travel of the
piston along the cylinder, in either direction.
46. Nyatakan komponen utama pada Gas Turbin
1.
Compressor
2.
Combustor
3.
Power turbine
47. Apakah fungsi compressor pada GT?
1.
Memampatkan udara
2.
kepada tekanan tinggi
3.
Menarik udara masuk.
48. Apakah fungsi combustor pada GT?
1.
Pembakaran bahan bakar yang sempurna dan menghasil tenaga maksimun.
Function :
Provide proper
mixing of fuel and air for efficient combustion
Combustor
fuel and air are
mixed and combust.
Burner
system
disperse/atomize
the fuel
Ignition
system
ignite the main
flame
49. Apakah fungsi turbin pada GT?
1.
Menukarkan tenaga haba kepada tenaga kinetic – pusingan.
50. Nyatakan system penyejukkan pada combustor?
1.
Jenis
1.1
air-cooled,
1.2
natural air cooled,
1.3
compressed air cooled, and
1.4
water-cooled
2.
terangkan salah satu jenis.
51. Apakah fungsi IGV?
The purpose of the inlet guide vanes in a gas turbine is to direct the air-flow to the compressor. By transporting the air at the proper angle the inlet guide vanes ensure most efficient compression.
52. Nyatakan jenis starter pada GT?
1.
Diesel engine
2.
Elektrik starter
3.
Pneumatic starter
4.
Gas expansion motor
53. Terangkan lube oil system pada GT?
1.
Tujuan : pelincirian bahagian bearing, gearbox, iaitu kawasan metal. Mengelakan
kerosakan kepada bearing, gear dan shaft.
2.
Jenis lubricant oil : Turbo CC 32
3.
Monitor suhu lub oil dan level.
54. Apakah fungsi bleed valve?
1.
Untuk mengurangkan tekanan atau air sebelum start up.
55. Apakah tujuan water wash dibuat?
Untuk
membersihkan blade.
56. Jika suhu exhaust meningkat semasa GT dioperasikan, apa yang akan berlaku?
1.
Sistem penyejuk mempunyai masalah.
57. Bagaimana pengiraan compression ratio bagi GT
Inlet pressure / Outlet pressure
58. Apakah alat keselamatan yang perlu ada di bilik enjin?
1.
First aid
2.
Fire extinguhisher.
3.
PPE
4.
CPR poster.
5.
Smoke detector
59. Terangkan jenis pembakaran?
1.
Sempurna
2.
Lengkap
3.
Tak lengkap
60. Apakah 3 unsur komponen pembakaran?
1.
Bahan Bakar
2.
Udara (Oksigen)
3.
Haba
61. Terangkan tentang FMA (Factory Machinery Act 139)
1967?
1.
Akta berkenaan kilang & jentera.
2.
Keselamatan, kesihatan & kebajikan pekerjaan.
3.
Orang yang kompeten dan lesen.
4.
Laporan kemalangan dan siasatan.
5. Pendaftaran kilang dan jentera.
62. Terangkan tentang OSHA (Occoputional Safety
& Health) 1994
1.
OSHA ditubuhkan untuk menjaga keselamtan & kebajikan pekerja di semua
industry di negara.
2.
Penubuhan Majlis Keselamatan Negara (MKN).
3.
Tugas dan tanggungjawab pekerja dan majikan.
4.
Pereka, pembuat dan pembekal jentera.
5.
Jawatankuasa keselamatan.
6.
Laporan kemalangan, kejadian berbahaya, penyakit pekerjaan.
7.
Industry Codes of Practices.
8.
Penguatkuasaan & siasatan.
9.
Saman & tindakan.
63. Apa beza FMA & OSHA?
1.
FMA dikuatkuasa untuk kilang dan jentera sahaja. OSHA dikuatkuasa untuk
merangkumi seluruh tempat kerja.
64. Apakah akta yang dikuatkuasakan oleh DOSH
/JKKP?
1.
Factory & Machinery Act 1967 Act 139.
2.
Occupational Safety & Health Act 1994 Act 514.
3.
Petroleum (Safety Measures) Act 1984
65. Sebutkan akta yang melibatkan IPD?
Peraturan
yang berkaitan dengan Injin Pembakaran Dalam (IPD)
1.
FMA ( Certificate of competency – examination)
regulation 1970
2.
FMA (fencing of machinery and safety) regulation
1970
3.
FMA ( Notification, certificate of fitness and
inspection) regulation 1970
4.
FMA (noise exposure) regulation 1970
5.
FMA (Safety, Health & Welfare) regulation 1970
6.
FMA (Person In Charge) regulation 1970
66. Apakah contoh kesalahan serius dalam akta FMA?
FMA akta 139, Person Incharge 1970
Regulation 26 mengatakan :
Siji kompetensi digantung kerana salahlaku serius
Keputusan mahkamah yang membuktikan berlaku serius
misconduct, makaa senior inspector boleh menggantung sijil untuk tempoh tidak
lebih 6 bulan
Misconduct
1.
Tidur semasa bertugas
2.
Mabuk semasa bertugas
3.
Meninggalkan mesin semasa bertugas
4.
Gagal melaporkan kepada
majikan sebarang kerosakkan yang boleh membahayakan
nyawa dan harta benda yang mana mesin dibawah jagaannya.
5.
Menyebabkan kerosakkan pada mesin atau kecederaan seseorang akibat kecuaian menjalankan mesin tanpa prosedur yang betul serta mengabaikan alat
keselamatan yang ada.
67. Terangkan Person Incharge FMA reg 26
Utk Ice
*500KW-1000KW*
Di jaga oleh Engine drebar gred 2/Shif
Di jaga oleh Engine drebar gred 2/Shif
Jila terdapat
lebih drpd 1 engine, mesti di bantu oleh engine drebar gred 2 yg mencukupi pd
setiap shif.
*1000KW - 5000KW*
Di jaga oleh Engine drebar gred 1/shif.
Di jaga oleh Engine drebar gred 1/shif.
jika terdapat
Lebih 1 engine, mestilah di bantu oleh engine drebar gred 2 yg mencukupi pd
setiap shif.
Kena lantik
Jurutera pelawat gred dua
*5000KW-25000KW*
Di jaga oleh jurutera gred dua.
Di bantu oleh engine drebar gred 1 yg mencukupi pd setiap shif.
Di jaga oleh jurutera gred dua.
Di bantu oleh engine drebar gred 1 yg mencukupi pd setiap shif.
*25000KW-50000KW*
Di jaga oleh jurutera gred satu.
Di bantu oleh jurutera gred dua /shif dan bilangan drebar gred 1 yg mencukupi/shif
Di jaga oleh jurutera gred satu.
Di bantu oleh jurutera gred dua /shif dan bilangan drebar gred 1 yg mencukupi/shif
*Lebih 50000KW*
Di jaga oleh jurutera gred satu.
Di bantu oleh jurutera gred dua/shif dan bilangan engine drebar gred satu yg mencukupi /shif.
Di jaga oleh jurutera gred satu.
Di bantu oleh jurutera gred dua/shif dan bilangan engine drebar gred satu yg mencukupi /shif.
68. Prosedur start up Gas Turbin.
69. Terangkan operasi Gas Turbin menggunakan gambar
rajah.
70. SOP
1. Shutdown
71. HIRARC
72. NADOPOD
72. Gas turbine flow
73. Trip system
74. Purging Sequence
75. Beza Gas turbine dan Diesel engine
76. Initial startup Gas turbine,kenapa turbine
berpusing dan apa tujuan?
SELAMAT MAJU JAYA.
No comments:
Post a Comment