Friday, 9 June 2017

SOALAN ORAL IPD/ICE

1. Apa maksud injin?
-kumpulan2 komponen yg dipasang mengikut urutan.
-mengubah tenaga haba kpd tenanga mekanikal
-bergerak mengikut aturan.

2. Apa beza internal (ICE) & external combustion engine (ECE)?
-ICE : pembakaran berlaku didalam kebuk pembakaran @ chamber.
-ECE: pembakaran berlaku diluar chamber.
-cth: ICE : Gas Turbine
ECE: Stim turbine

3. Nyatakan komponen utama pada injin?
a) Cylinder head
b) Cylinder Block
c) Sump

4. Terangkan Operasi 2 stroke petrol enjin?

Induction 
  • Inlet port tutup
  • Scavenging port terbuka
  • Memaksa campuran gas daripada Crank chamber.
Compression
  • Piston bergerak: BDC Ke TDC
  • Scavenging berlaku utk membersihkan chamber to allowed fresh to enter
Firing stroke
  • Piston naik utk menambah tekanan.
  • Injector spray fuel, berlaku explosion.
Exhaust stroke
  • Tekanan akan menolak piston ke bawah akibat firing.
  • Exhaust port terbuka dan buang gas, pada waktu yg sama udara bersih akan masuk.
5. Terangkan Operasi 4 stroke petrol enjin?
Induction 
  • Inlet valve buka.
  • Exhaust valve tertutup
  • Piston bergerak TDC ke BDC.
  • Memaksa udara masuk (180 darjah)
Compression
  • Piston bergerak: BDC Ke TDC
  • Valve Inlet & Exhaust tertutup. 
  • Udara dimampat,volume kurang.
  • Crank shaft pd kedudukan 360 darjah.
Firing stroke
  • Valve Inlet & Exhaust tertutup. 
  • Palam pencucuh (spark plug) percikan maka berlaku pembakaran disebabkan oleh piston sampai ke TDC.
  • Piston ditolak ke bawah.
Exhaust Stroke
  • Valve Inlet tutup & Exhaust terbuka. 
  • Piston naik ke atas sampai ke TDC & menolak gas keluar melalui exhaust valve.
  • Pusingan 720 darjah & berakhirlah 1 kitaran.
6. Terangkan Operasi 2 stroke diesel enjin?

Induction 
  • Inlet port tutup
  • Scavenging port terbuka
  • Injector memaksa campuran diesoline daripada Crank chamber.
Compression
  • Piston bergerak: BDC Ke TDC
  • Scavenging berlaku utk membersihkan chamber to allowed fresh to enter
Firing stroke
  • Piston naik utk menambah tekanan.
  • Injector spray fuel, berlaku explosion.
Exhaust stroke
  • Tekanan akan menolak piston ke bawah akibat firing.
  • Exhaust port terbuka dan buang gas, pada waktu yg sama udara bersih akan masuk.

7. Terangkan Operasi 4 stroke diesel enjin?

Induction 
  • Inlet valve buka.
  • Exhaust valve tertutup
  • Piston bergerak TDC ke BDC.
  • Memaksa udara masuk (180 darjah)
Compression
  • Piston bergerak: BDC Ke TDC
  • Valve Inlet & Exhaust tertutup. 
  • Udara dimampat,volume kurang.
  • Crank shaft pd kedudukan 360 darjah.
Firing stroke
  • Valve Inlet & Exhaust tertutup. 
  • Injector spray fuel, berlaku pembakaran disebabkan oleh piston sampai ke TDC.
  • Piston ditolak ke bawah.
Exhaust Stroke
  • Valve Inlet tutup & Exhaust terbuka. 
  • Piston naik ke atas sampai ke TDC & menolak gas keluar melalui exhaust valve.
  • Pusingan 720 darjah & berakhirlah 1 kitaran.
8. Terangkan Operasi Rotary Engine?

Ø  - Beroperasi sama seperti enjin berpiston tetapi bebas dari kelemahan/masalah komponen-komponen bergerak.
Ø  Prinsip utama dimana rotor yang mempunyai 3 lobe, drive shaft dan casing.
Ø  Rotor berputar didalam kebuk pembakaran berbentuk ‘epitrochoidally’, ketiga-tiga hujung lobe bersentuh dengan bahagian dalam kebuk, lalu membentuk 3 kebuk yang mengandungi isipadu berlainan. 
Ø  Dalam setiap kebuk akan berlaku proses mampatan, masukan, kuasa serta ekzos. Masukan/sedutan

Ø  Apabila rotor berputar C.W injap masukkan akan terdedah dan isipadu kebuk akan bertambah menyebabkan ‘depression’, lalu campuran bahan api dan udara aka dipaksa masuk kedalam kebuk pada tekanan atmosfera.

9. Nyatakan Perbezaan antara 2 stroke dan 4 stroke injin?
Bil
Pergerakan
4 stroke
2 stroke
1
Power
2 pusingan crankshaft 720 deg
1 pusingan crankshaft 360 de
2
Kuasa untuk isipadu selinder yang sama
Kecil
1.5 lebih besar dari 4 stroke
3
Valve
Ada
Tiada
4
Pembinaan
Mahal
Murah
5
Kecemaran spark plug
Sikit
Banyak
6
Penggunaan bahan api
Sedikit
Banyak
7
Penggunaan minyak
Sedikit
Banyak
8
Keburukkan
Sedikit
Banyak
9
Kestabilan kendalian
Tinggi
Rendah
10
Keteguhan
baik
Baik

10. Nyatakan Perbezaan antara diesel dan petrol injin?

Keterangan
Enjin Disel
Enjin Petrol
-          Jenis bahan api
-          Minyak disel
-          Minyak Petrol
-          Sistem pembakaran
-          Nisbah mampatan
-          Komponen pembakaran
-          Operasi
-          Kesesuaian
-          Kuasa dan saiz
-          Compression ignition
-          Tinggi
-          Injector
-          Sesuai untuk kelajuan seragam, lambat bertindak balas terhadap perubahan beban dan kelajuan tinggi
-          Sesuai untuk enjin bersaiz besar, untuk kenderaan tugas dan industri
-          Rendah – enjin bersaiz lebih besar untuk kuasa yang sama
-          Spark ignition
-          Rendah
-          Spark plug
-          Sesuai untuk kelajuan seragam, cepat bertindak balas terhadap perubahan beban dan kelajuan enjin
-          Sesuai untuk enjin dan kenderaan bersaiz sederhana dan kecil
-          Tinggi – enjin dengan saiz yang lebih kecil

11. Terangkan perbezaan antara carburetor dan fuel injection?

Carburetor       : Udara bercampur dengan bahan api.

Fuel Injector    : Menyemburkan bahan api.

12. Terangkan perbezaan antara turbocharger dan supercharger?

Turbocharger   : Digerakkan oleh Exhaust.
                                    : Berpusing dengan lebih pantas disebabkan tidak                                                       bersambung  dengan engine.
                                    : Spinning rate : 15,000rpm.

Supercharger    : Digerakkan oleh Crankshaft.
                                    : Bersambung terus dengan enjin through belt.
                                    : Spinning rate : 50,000rpm.

13. Terangkan Hubungkait antara crankshaft dan camshaft?

-          Camshaft dipusing oleh Crankshaft menggunakan timing belt @timing chain.

14. Terangkan Hubungkait antara piston dan valve?

-          Pengerakan piston menentukan buka tutup valve.

15. Terangkan sistem penyejukkan dalam injin?
 Tujuan:
       Mengawal suhu enjin daripada terlalu panas
       Untuk memajukan pengewapan bahan api dan menjaga minyak pada kelikatan terbaik

Jenis:  Fins & Water Jacket
a.       Fin : udara
b.      Water Jacket : Air

Cara kerja:
       Cyclinder block dan cylinder head mempunyai sirip dimana haba panas dari pembakaran campuran di alirkan keluar melalui sirip-sirip dan diserap atau lesap di dalam udara luar

       Sistem penyejukkan udara secara paksa
       Menggunakan blower bagi menghantar udara mengelingi selinder melalui blower housing

16. Terangkan sistem perlinciran dalam injin?
 Tujuan :
        i.            Mengurangkan geseran pada bahagian-bahagian yang bersentuhan.
      ii.            Menyerapkan & memindahkan haba.
    iii.            Membersihkan kekotoran.
    iv.            Bertindak sebagai penyejuk.

17. Terangkan sistem bahanapi dalam injin?
 Tujuan             : Campur bahan api & udara untuk pembakaran

Jenis                : Carburator & Injector.
a.       Carburator       : Petrol
b.      Injector : Diesel

Sistem:
a.       Tekanan Rendah : Fuel dihantar  ke Primary filter oleh Fuel pump terus ke Main filter & ke Fuel Injection Pump.

b.      Tekanan Tinggi : Dari Fuel Injection ke Fuel Injector. Untuk membekalkan fuel tekanan tinggi utk semburan & bahan api didalam cylinder.

18. Bagaimana tatacara menghidupkan injin?
             Periksa buku catitan harian
       Periksa air, diesel dan minyak pelincir
       Periksa belting dan cover dalam keadaan baik
       Periksa paip ekzos tidak bocor
       Periksa bolt tapak dan nut tidak longgar
       Periksa injin coupling tidak longgar
       Periksa meter enjin dalam keadaan baik
       Periksa sambungan dan air bateri
       Periksa radiator tiada kebocoran
       Periksa ACB switch dalam OFF
       Pastikan tiada kerja senggaran dijalankan
       Periksa kawasan sekeliling bersih dan kering
       Pastikan alat keselamatan dalam keadaan baik
       Bunyi siren 2 kali sebelum jalankan injin
       Periksa sekali lagi jika ada masalah
       Buat catitan pada buku harian

19. Apa yang perlu ada di dalam bilik injin?
        Fire alarm
       Smoke detector
       Fire extinguisher jenis CO2
       Carta CPR
       First Aid Box
       Langsir Api

20. Apakah masalah yang sering berlaku pada injin? Apa puncanya?

  1. Injin knocking
  2. Injin gagal dihidupkan
  3. Injin berputar tetapi bahan api tidak terbakar
  4. Injin racing
  5. Injin hunting
  6. Injin bising
  7. Injin panas
  8. Injin keluarkan asap berbeza
21. Kenapa jenis-jenis asap yang dikeluarkan oleh injin?

a.       Asap Putih
b.      Asap Kelabu
c.       Asap Hitam
d.      Asap Kuning
e.       Asap Biru

22. Ceritakan bahagian utama dalam injin?
1)       

23. Nyatakan jenis piston ring? Apa fungsi ring tersebut?
Jenis :
1)      Compression Ring : Utk mengelakkan kebocoran semasa mampatan & semasa fire stroke berlaku.

2)      Oil Ring : Mengikis lebihan minyak pada cylinder.

24. Apakah fungsi governor? Terangkan bagaimana ia berfungsi?

        i.            Mengawal kelajuan engine  : mengawal jumlah bahan api masuk ke dalam engine. Ia bergerak dengan bantuan ‘drive’ dari crankshaft.


25. Nyatakan jenis fuel nozzle?

        i.            Pintle nozzle
      ii.            Multi Hole nozzle
    iii.            Single hole nozzle
    iv.            Pintaux nozzle

26. Apakah fungsi fuel nozzle?
ü  Untuk mengawal kemasukan bahan api ke dalam cylinder.

28. Apakah fungsi flywheel? Terangkan bagaimana ia berfungsi?
 Fungsi : 
a.       Menyimpan daya pusingan.
b.      Memberi keseimbangan dan kestabilan putaran enjin.

30. Nyatakan meter yang terdapat pada injin?
a.       RPM meter
b.      Lube oil temperature/Pressure
c.       Cylinder head temperature/Pressure
d.      Cooler Temperature/Pressure
e.       Level water gauge

31. Nyatakan firing order untuk 6 & 8 selinder injin?
6 selinder : 1,5,3,6,2,4 & 1,2,3,6,4,5
8 selinder : 1,5,2,6,3,7,4,8 & 1,7,3,8,4,6,2,5

32. Apa maksud valve overlapping?
1. Valve inlet & outlet sama-2 terbuka.
2. semasa piston menghampiri TDC
3. pada akhir ekzos stroke.
4. Untuk menyingkir sisa pembakaran & menyedut campuran udara dan bahan bakar yang baru masuk ke selinder.

33. Apa maksud scavenging?
1. Gas ekzos dalam selinder dipaksa keluar.
2.  Campuran bahan bakar dan udara dipaksa masuk ke selinder untuk stroke seterusnya.



36. Apa yang anda faham tentang engine compression ratio?
Nisbah mampatan bermaksud
1. nisbah isipadu selinder pada kedudukan BDC bahagi nisbah isipadu selinder pada kedudukan TDC

37. Apakah punca enjin hunting?
1. Kandungan udara dalam bahan api.
2. Kandungan air dalam bahan api.
3. filter tersumat.
4. Pelinciran tidak sempurna.
5. Pembakaran tidak sempurna.

38. Apakah punca enjin panas?
1. Sistem penyejukan bermasalah.

39. Apakah pun injin tidak boleh dihidupkan?
1. Bahan bakar habis.
2. Bateri.

40. Apakah punca injin boleh hidup tetapi crankshaft tapi tak boleh dijalankan?
1. Timing belt putus. ???soalan pelik.

41. Apakah punca injin racing?
1. Governor rosak.

42. Apakah punca injin bising?
1. Silencer berlubang.
2. Air cock terbuka.
43. Terangkan Otto Cycle?
1. Kaedah thermodynamic untuk menerangkan SI (Spark Ignition) enjin.
An Otto cycle is an idealized thermodynamiccycle that describes the functioning of a typical spark ignition piston engine











44. Terangkan Diesel Cycle?
1. Kaedah thermodynamic untuk menerangkan prinsip engine diesel.
2. Pembakaran bahan bakar disebabkan oleh compressed air pada constant pressure.











45. Nyatakan apa maksud stroke?
1. Pergerakan piston di dalam selinder (BDC ke TDC) atau sebaliknya.
2. A stroke refers to the full travel of the piston along the cylinder, in either direction.















46. Nyatakan komponen utama pada Gas Turbin
1. Compressor
2. Combustor
3. Power turbine









47. Apakah fungsi compressor pada GT?
1. Memampatkan udara
2. kepada tekanan tinggi
3. Menarik udara masuk.

48. Apakah fungsi combustor pada GT?
1. Pembakaran bahan bakar yang sempurna dan menghasil tenaga maksimun.
Function :
  Provide proper mixing of fuel and air for efficient combustion
Combustor
  fuel and air are mixed and combust.
Burner system
  disperse/atomize the fuel
Ignition system
  ignite the main flame





49. Apakah fungsi turbin pada GT?
1. Menukarkan tenaga haba kepada tenaga kinetic – pusingan.

50. Nyatakan system penyejukkan pada combustor?
1. Jenis
1.1 air-cooled,
1.2 natural air cooled,
1.3 compressed air cooled, and
1.4 water-cooled

2. terangkan salah satu jenis.

51. Apakah fungsi IGV?
The purpose of the inlet guide vanes in a gas turbine is to direct the air-flow to the compressor. By transporting the air at the proper angle the inlet guide vanes ensure most efficient compression.

52. Nyatakan jenis starter pada GT?
1. Diesel engine
2. Elektrik starter
3. Pneumatic starter
4. Gas expansion motor

53. Terangkan lube oil system pada GT?
1. Tujuan : pelincirian bahagian bearing, gearbox, iaitu kawasan metal. Mengelakan kerosakan kepada bearing, gear dan shaft.
2. Jenis lubricant oil : Turbo CC 32
3. Monitor suhu lub oil dan level.

54. Apakah fungsi bleed valve?
1. Untuk mengurangkan tekanan atau air sebelum start up.

55. Apakah tujuan water wash dibuat?
Untuk membersihkan blade.

56. Jika suhu exhaust meningkat semasa GT dioperasikan, apa yang akan berlaku?
1. Sistem penyejuk mempunyai masalah.

57. Bagaimana pengiraan compression ratio bagi GT
 Inlet pressure / Outlet pressure

58. Apakah alat keselamatan yang perlu ada di bilik enjin?
1. First aid
2. Fire extinguhisher.
3. PPE
4. CPR poster.
5. Smoke detector

59. Terangkan jenis pembakaran?
1. Sempurna
2. Lengkap
3. Tak lengkap

60. Apakah 3 unsur komponen pembakaran?
1. Bahan Bakar
2. Udara (Oksigen)
3. Haba

61. Terangkan tentang FMA (Factory Machinery Act 139) 1967?
1. Akta berkenaan kilang & jentera.
2. Keselamatan, kesihatan & kebajikan pekerjaan.
3. Orang yang kompeten dan lesen.
4. Laporan kemalangan dan siasatan.
5.  Pendaftaran kilang dan jentera.

62. Terangkan tentang OSHA (Occoputional Safety & Health) 1994
1. OSHA ditubuhkan untuk menjaga keselamtan & kebajikan pekerja di semua industry di negara.
2. Penubuhan Majlis Keselamatan Negara (MKN).
3. Tugas dan tanggungjawab pekerja dan majikan.
4. Pereka, pembuat dan pembekal jentera.
5. Jawatankuasa keselamatan.
6. Laporan kemalangan, kejadian berbahaya, penyakit pekerjaan.
7. Industry Codes of Practices.
8. Penguatkuasaan & siasatan.
9. Saman & tindakan.

63. Apa beza FMA & OSHA?
1. FMA dikuatkuasa untuk kilang dan jentera sahaja. OSHA dikuatkuasa untuk merangkumi seluruh tempat kerja.

64. Apakah akta yang dikuatkuasakan oleh DOSH /JKKP?
1. Factory & Machinery Act 1967 Act 139.
2. Occupational Safety & Health Act 1994 Act 514.
3. Petroleum (Safety Measures) Act 1984

65. Sebutkan akta yang melibatkan IPD?
Peraturan yang berkaitan dengan Injin Pembakaran Dalam (IPD)
1.      FMA ( Certificate of competency – examination) regulation 1970
2.      FMA (fencing of machinery and safety) regulation 1970
3.      FMA ( Notification, certificate of fitness and inspection) regulation 1970
4.      FMA (noise exposure) regulation 1970
5.      FMA (Safety, Health & Welfare) regulation 1970
6.      FMA (Person In Charge) regulation 1970

66. Apakah contoh kesalahan serius dalam akta FMA?

FMA akta 139, Person Incharge 1970
Regulation 26 mengatakan :
Siji kompetensi digantung kerana salahlaku serius
Keputusan mahkamah yang membuktikan berlaku serius misconduct, makaa senior inspector boleh menggantung sijil untuk tempoh tidak lebih 6 bulan
Misconduct
1.      Tidur semasa bertugas
2.      Mabuk semasa bertugas
3.      Meninggalkan mesin semasa bertugas
4.      Gagal melaporkan kepada majikan sebarang kerosakkan yang boleh membahayakan nyawa dan harta benda yang mana mesin dibawah jagaannya.
5.      Menyebabkan kerosakkan pada mesin atau kecederaan seseorang akibat kecuaian menjalankan mesin tanpa prosedur yang betul serta mengabaikan alat keselamatan yang ada.

67.  Terangkan Person Incharge FMA reg 26
Utk Ice
*500KW-1000KW*
Di jaga oleh Engine drebar gred 2/Shif
Jila terdapat lebih drpd 1 engine, mesti di bantu oleh engine drebar gred 2 yg mencukupi pd setiap shif.
*1000KW - 5000KW*
Di jaga oleh Engine drebar gred 1/shif.
jika terdapat Lebih 1 engine, mestilah di bantu oleh engine drebar gred 2 yg mencukupi pd setiap shif.
Kena lantik Jurutera pelawat gred dua
*5000KW-25000KW*
Di jaga oleh jurutera gred dua.
Di bantu oleh engine drebar gred 1 yg mencukupi pd setiap shif.
*25000KW-50000KW*
Di jaga oleh jurutera gred satu.
Di bantu oleh jurutera gred dua /shif dan bilangan drebar gred 1 yg mencukupi/shif
*Lebih 50000KW*
Di jaga oleh jurutera gred satu.
Di bantu oleh jurutera gred dua/shif dan bilangan engine drebar gred satu yg mencukupi /shif.

68. Prosedur start up Gas Turbin.
    


69. Terangkan operasi Gas Turbin menggunakan gambar rajah.
  
 70. SOP
1. Shutdown

71. HIRARC
72. NADOPOD
72. Gas turbine flow

73. Trip system
74. Purging Sequence
75. Beza Gas turbine dan Diesel engine
76. Initial startup Gas turbine,kenapa turbine berpusing dan apa tujuan?

SELAMAT MAJU JAYA.



No comments:

Post a Comment