Tuesday 28 November 2017

Miscommunication / salah faham



1. Salah faham. Miscommunication. 
2. Berlaku bila mana kita berkomunikasi antara lebih 1 manusia. Kalau kita bercakap sendiri, salah faham takkan berlaku (ha ha ha).
3. Komunikasi hari ini menjadi lebih kompleks berbanding sebelum zaman IT. 
4. Peradaban manusia dibina atas komunikasi. Dengan kecanggihan komunikasi, kaedah atau method komunikasi juga turut berubah seiring dengan perubahan zaman.
5. Namun, terdapat satu persamaan yang jelas iaitu menyampaikan maklumat supaya difahami oleh pihak yang dihubung.
6. Daripada kaedah azali iaitu bercakap secara berhadapan, kaedah berkomunikasi manusia kita telah banyak mengalami perubahan secara drastik.
7. Whatapps. Email. Facebook. Weechat. Instagram. Itu adalah sebahagian daripada contoh - contoh kaedah terkini yang menjadi trend golongan muda.
8. Soalnya, adakah kaedah komunikasi itu menjadi lebih efektif atau sebaliknya?
Adakah ia sangat baik dalam semua keadaan atau sebaliknya?
Adakah kaedah lain perlu ditinggalkan dan guna sepenuhnya kaedah baru?
Atau adakah isu miscommunication / salah faham mampu dikurangkan secara maksima?
9. Matlamat utama sebuah komunikasi adalah menyampaikan maklumat supaya difahami dan diterima oleh pihak lain. Walaupun kaedah atau method komunikasi telah berubah, namun matlamat utama untuk menyampaikan maklumat tidak pernah berubah.
10. Dalam pengurusan, saya lebih cenderung menggunakan semua kaedah yang ada dan semua yang paling efektif. Saya tidak pernah tertakluk kepada satu kaedah. Semua kaedah diguna pakai. Namun tidak pernah terikat dengan satu kaedah sahaja.
11. Sebagai generasi IT, kita tidak sewajarnya menggunakan satu kaedah sahaja. Kita perlu mahir semua kaedah.
12. Etika berkomunikasi juga tetap tidak berubah walaupun pelbagai cara ada di dunia. Etika berikut tetap perlu diamalkan.

Jujur.
Benar. 
Tidak menipu.
Sahih.
Kebertanggungjawaban. Accountability.
Bukan fitnah. 
Bukan perkara sia - sia.
Setiap perkara atas niat yang baik.
Bukan untuk riak, sombong dan ego.
Setiap yang kita buat boleh sampai ke akhirat.
Bermanfaat.
Dosa dan neraka.
Pahala dan syurga.

13. Dengan kepelbagaian kaedah komunikasi yang ada, kecenderungan untuk salah faham amatlah tinggi. Disebabkan kaedah komunikasi telah mengalami transformasi daripada kaedah berkata - kata dan berhadapan, kepada paparan screen, copy and paste, sikap tanggungjawab dan accountability semakin kurang.

Ibarat lontar batu sembunyi tangan, makin ramai yang menyalahgunakan kaedah komunikasi paparan screen untuk menyebarkan fitnah dan meluahkan perasaan di media masa.

14. Antara punca utama kepada masalah salah faham adalah seperti berikut : 

Niat yang buruk.
Terlalu bergantung kepada kaedah paparan screen. (Generasi touch screen).
Fitnah.
Tak ingat dosa dan neraka.
Tiada ilmu.
Tidak mendapat pendedahan cara menggunakan teknologi dengan cara yang betul.
Kurang didikan agama.
Kurang kasih sayang.

15. Untuk mengatasi masalah salah faham, kita perlu fahami perkara berikut. Teknologi tidak pernah salah. Yang salah adalah kita sebagai manusia yang tidak menggunakannya dengan cara yang betul.

Kita tidak mampu untuk menolak 100% teknologi moden, namun kita mampu yang menukarkannya kepada perkara yang bermanfaat.

Kita mesti jadi leader memimpin generasi baru ke arah penggunaan kaedah komunikasi dengan cara yang betul dan bermanfaat.

Sebagai contoh, daripada berkongsi yang tidak bermanfaat, lebih baik kita berkongi hal bermanfaat yang boleh memberi peluang kepada ramai orang. Kita dapat ilmu baru. Kita dapat pahala di akhirat.

Kita yang tentukan.

16. Kita adapt dengan teknologi baru. Kita gunakan ia untuk kebaikan.
17. Kita didak generasi baru dan ajar mereka cari benda yang baik.
18. Kita tak perlu tentang, tapi kita perlu menatang ibarat minyak yang penuh.

Ulang 3 kali.
Follow up 5000 kali.
Suruh ulang.
Follow up dengan surat atau email selepas telefon atau perbincangan.
Banyakkan kaedah bertulis.
Buat lakaran. A picture of a thousand words.
Terangkan secara specifik jika ia perkara kritikal. Ibarat ABC.
Buat demostrasi jika perlu. Lead by examples.

19. Kaedah komunikasi secara berhadapan, mata ke mata, hati ke hati, adalah yang terbaik. Tiada yang mampu menandinginya.

No comments:

Post a Comment