2. Jangan tambah cili dan garam. Belacan pun tidak perlu.
3. Contohnya adalah seperti berikut :
Kejadian 1
Seorang staff buat kesilapan dalam laporan. Kita panggil staff terbabit. Bawa laporan tersebut dan tunjukkan kesilapan yang dilakukan. Kita boleh terangkan kesan kesilapan yang beliau lakukan seperti bumi boleh menjadi gempa bumi atau taufan...tiber... kita boleh tambah dengan berikan tip seperti galakkan staff itu untuk periksa berulangkali sebelum laporan dihantar atau minta kenalan kita untuk lihat terlebih dahulu.
Dengan cara ini, staff tersebut akan fokus juga kepada kesilapan beliau dan berusaha untuk kurangkan kesilapan pada masa hadapan.
Kejadian kedua
Kita panggil staff terbabit dan mula membebel kepada beliau. Kita marahkan beliau dengan mengatakan beliau tidak pandai buat kerja walaupun sudah lama. Kita tambah lagi cili dengan mengatakan beliau tidak hensem seperti pelakon Kpop..🥱. Bla bla bla...bila sudah hampir 30 minit membebel, 2 minit terakhir kita maklum tentang kesilapan yang beliau lakukan.
Persoalannya, manakah cara yang terbaik untuk kita lakukan? Manakah cara yang lebih mudah diterima oleh staff kita? Adakah jawatan dan posisi yang kita ada memberikan lesen besar kepada kita untuk memarahi staff kita dengan menambah cili, garam dan belacan?
Ingat, setiap manusia ada harga diri, hati dan perasaan. Bukan semua suka apabila kita dihina, disindir dan dimarahi secara pukul rata dan membabi buta.
Fokus dan jangan tambah menambah. Melainkan nak tambah nasi, bini atau follower anda di TikTok...tiber...
salam tuan im one of u big fan, apa nama tiktok nk follow
ReplyDelete