Sunday 10 April 2022

Seni Mengurus - Science of Management

Dari Teknikal kepada Pengurusan

Suatu hari, semasa menemani seorang GM menyusuri kolam - kolam effluent, saya bertanyakan nasihat kepada beliau tentang apa yang perlu saya lakukan untuk membina kerjaya sebagai jurutera? Apa lagi bidang teknikal yang perlu saya belajar?

Tanpa diduga, dia menjawab, "Jika kejuruteraan itu adalah sains, maka pengurusan juga adalah sains. Seni mengurus manusia". 

Maka sejak itu, disamping menambahkan kompetensi dalam teknikal, saya memulakan pengembaraan belajar tentang pengurusan. Dari hari ke hari, semakin banyak ilmu baru tentang pengurusan saya perlu pelajari. Komunikasi, kepimpinan dan pengurusan adalah perkara yang sangat luas. Ia amat kompleks kerana kita berhadapan dengan manusia yang sentiasa berubah mengikut peredaran zaman.

Mesin rupanya lebih mudah. Tetapi tidak manusia. Ia memerlukan ilmu pengurusan tanpa henti.

Pemimpin perlu sentiasa belajar, mengajar, diajar dan sentiasa berubah ke arah lebih baik.

No comments:

Post a Comment