Wednesday 29 May 2013

Seorang Jurutera, Planter dan Muslim

 Gambar ilustrasi jurutera.. yg bukan selalu pun macam ni. 
Gambar ilustrasi Planter..ini pula gambar pekerja ladang sawit.
Ilustrasi gambar seorang muslim yang patuh pada ajaran agama. Solat itu tiang agama. Solat menghasilkan jati diri seorang muslim yang kental menghadapi arus cabaran kehidupan.

(Atas - Ilustrasi gambar ihsan google)

(Bawah - Ilustrasi gambar peribadi milik penulis di sebuah kilang yang pernah dijaga)




Kilang sawit yang dipenuhi dengan kebun jambu dan pokok kelapa pertama di dunia.

Setelah sekian lama aku menyepi tanpa hasil tulisan. Hari ini jiwa aku bersemangat untuk menulis. Mungkin selepas berenang semalam kurang sejam. Andrelin aku betul-2 meningkat.

Aku Seorang Jurutera, Planter dan juga seorang Muslim. Aku bangga dengan jawatan itu. Bangga kerana ia telah menterjemahkan kepada kehidupan aku hari ini. Bila mana aku berada di persimpangan antara benar dan batil, maka jawatan di atas benar - benar menjadikan aku hari ini. Cukup membezakan antara aku dengan jurutera / planter yang lain. Dan aku lebih bangga kerana aku diselimuti dengan pakaian dan gaya hidup sebagai seorang muslim.

Bila mana melibatkan ilmu dan kejuruteraan, aku bangga kerana aku seorang jurutera. Jurutera adalah seorang professional juga seorang yang berilmu. Sebagai seorang yang berilmu, apa sahaja tindakan yang dibuat mesti dengan fakta, data dan asas yang kukuh. Asas itu adalah kekuatan dan tunjang kepada tindakan yang dibuat. Ramai orang boleh menjadi pengurus, namun tidak semua orang boleh menjadi jurutera. dan jurutera yang baik adalah jurutera yang sentiasa belajar, sentiasa berfikir yang kebaikan manusia, sentiasa berfikir untuk membawa kebaikan kepada kehidupan manusia.

Siapa sebenarnya jurutera? Jurutera adalah seorang manusia yang menggunakan hukum alam (asas fundamental ilmu kejuruteraan) untuk kebaikan manusia (mencipta mesin - teknologi demi niat untuk memudahkan kerja - kerja manusia lain - ke arah lebih baik). Ia ringkas. Bermaksud. Sebagai seorang jurutera, ia mesti seorang yang mempunyai niat untuk mewujudkan suasana kehidupan manusia yang lebih baik. Demi manusia, bukan untuk kepentingan diri - sendiri. Mesti menggunakan hukum alam dan tidak boleh sama sekali melanggar hukum alam. Contoh paling mudah adalah, jika kita ingin menbina empangan, aliran dan jumlah isupadu air mesti dikaji dengan mendalam. Jangan dihalang air itu sewenanganya kerana ia akan membawa malapataka yang besar buat manusia. Hari ini, kebanyakan kita menjadi pengguna. Termasuk juga jurutera. Berapa banyak sudah ciptaan baru telah kita bina demi kehidupan manusia yang lebih baik? Kalau pun kita tidak membina dan mencipta mesin-sistem baru, adakah kita mengambil inisiatif untuk menambahbaik mesin sedia ada? Lebih teruk, kita bukan setakat memastikan mesin sedia ada berfungsi dengan baik, tetapi kita juga tidak dapat menjaga mesin dan sistem baik yang sedia ada. Layakkan kita hari ini bergelar jurutera?

***
Minat mendalam dalam bidang pertanian terutama berkebun membawa kehidupan aku dalam fasa yang berbeza. Banyak sudah pokok yang aku tanam. Di mana saja aku tinggal, sudah pasti akan ada hasil pokok - pokok yang ditinggalkan. Kenapa? sebab aku sangat minat berkebun. Kenapa? sebab sehingga mana pokok itu membuahkan hasil, maka selagi itu aku akan mendapat pahala. Orang makan, dapat pahala. Haiwan makan, dapat pahala. Orang berteduh, dapat pahala. Berapa banyak oksigen yang dihasilkan oleh pokok - pokok itu, maka sebanyak itulah pahala yang aku perolehi. Bukankah itu satu bentuk pelaburan yang tidak henti - henti keuntungannya?

Di setiap kilang sawit, pelbagai jenis sumber ada. Sumber baja dari tandan kosong, shell, fiber juga tanah buangan kolam effluent. Semua sumber ini boleh diolah untuk menjadikan kawasan terbiar di mana saja menjadi kebun buahan yang subur. Cuma perlu letakkan sedikit usaha gigih, hasilnya sangat hebat. Pokok apa boleh ditanam? pokok pisang. jambu batu. rambutan. lada. serai. lengkuas. bunga. durian. pokok jati. pokok kelapa. serta apa jua pokok yang anda mahu mengikut kesesuaian tanah dan kawasan.

Kenapa tanam pokok buahan? sebelum soalan ini dijawab, kita tanya dulu kenapa kita bekerja? sebab nak dapatkan duit untuk belikan makanan. Jadi, kita ada tanah yang luas, sumber yang banyak..malah kita gelarkan diri kita sebagai planter.. perladangan.. sudah kewajipan kita untuk menjadi gedung makanan. Jika kita mampu wujudkan sumber makanan tertentu, sudah tentu secara tidak langsung kita akan mengurangkan kos sara hidup.

Lagi.. jika esok berlaku malapetaka, perang dan sebagainya.. adakah anda akan makan iphone? handset? komputer? atau tv plasma 100 inchi? TIDAK. Anda akan cari makanan. :p

***
Kenapa terlalu rajin? adakah ia akan menjadikan anda seorang yang disukai oleh pihak atasan? nanti dapat bonus tinggi? nanti dapat naik pangkat?

TIDAK. TIDAK dan TIDAK.

Bukan itu yang aku cari kawan. Aku bangga menjadi seorang MUSLIM kerana semua yang aku lakukan di atas diniatkan kerana pahala. Biarlah aku menjadi orang terbuang dan dipinggirkan dalam syarikat kerana kebenaran, tetapi sekurang - kurangnya aku tidak dipinggirkan oleh Allah. Cukuplah dengan niat pahala, aku mendapatnya.

Bekerja sebagai seorang jurutera yang amanah, aku mendapat pahala. Bekerja sebagai seorang jurutera, meningkatkan suasana kerja yang selamat, meningkatkan suasana kerja yang baik, positif dan berkat, aku mendapat pahala.

Bukan setakat itu, aku juga menjadi seorang planter. Berkebun dan menggalakkan pekerja menanam pokok yang bermanfaat. Satu hari, bila hasil sudah ada, ia boleh dijadikan makanan kepada pekerja. Menjadi manfaat kepada banyak hidupan...juga dapat pahala.

Indahnya menjadi seorang Jurutera, Planter dan lebih indah kerana Kita menjadi Seorang Muslim.. yang membezakan kita dengan manusia lainya.

Salam.

No comments:

Post a Comment