Monday 3 December 2018

Keypad : Mengubah Mentaliti

1. Sebelum ini saya telah melakukan kesilapan dalam perihal asas pengurusan dan kepimpinan.
2. Kesilapan itu menyebabkan saya membuang masa selama hampir empat tahun. Walau bagaimanapun, saya telah reda dengan qadar Allah yang telah menetapkan perjalanan hidup ini. 
3. Kesilapan saya adalah,  saya berpendapat, dengan kaedah pengurusan yang baik, kepimpinan yang baik, sistem yang baik, akan mampu mengubah mentaliti manusia.
4. Namun saya silap. Tidak. Ia tidak akan mampu mengubah sedikit pun.
5. Allah telah tunjukkan kesilapan saya.
6. Saya redha dan saya taat. Saya memohon keampunan daripada Allah di atas kesilapan itu.
7. Sebenarnya saya terlupa satu perkara utama yang maha penting. Yang telah ditunjukki oleh teladan sunnah Baginda Rasulullah SAW. Kita selaku manusia tidak berkuasa untuk mengubah manusia. Hanya Allah yang mampu mengubahnya.
8. Ya. Hanya Allah sahaja yang mampu mengubahnya.
9. Kita cuma mampu berusaha. Namun, bila sampai ke tahap mengubah mentaliti, maka ia adalah kerja Allah SWT.
10. Hatta anak kita. Hatta adik kita. Hatta ibubapa kita. Hatta siapa saja yang kita rapat atau kenali, hidayah dan kuasa mengubah itu terletak pada Allah SWT.

Saya mohon keampunan Allah atas kesilapan selama ini.
Ya Allah, ampunilah dosaku.
Semoga saya dapat lalui ujian Mu ini dengan sebaiknya.
Ameen.

No comments:

Post a Comment