Monday 18 July 2016

Jurutera Stim ; ke mana halatuju?

Soalan

assalamualaikum tuan, saya ada terbaca dalam blog ni mengenai pengambilan exam steam engineer gred 2 & 1 dgn diploma palm oil tech & management by MPOB. persoalan saya. saya skg baru bekerja sebagai jurutera mekanikal kilang refinery. tp saya masih tercari2 apa step seterusnye seperti sijil2 yg boleh saya ambil dan sejauh mana saya boleh pergi dalam bidang refinery ini. bnyk yg saya baca hanya untuk kilang sawit.

Jawapan
Jurutera Mekanikal kilang penapis sawit. Cadangan saya :-

1. Ambil peperiksaan jurutera stim gred 2 dan 1
2. Ambil peperiksaan jurutera enjin pembakaran dalam gred 2 dan 1
3. Jadi jurutera professional
4. Ambil MBA
5. Ambil kursus pengurusan seperti QMS9001 - lead auditor atau internal quality audit

6. Belajar ilmu perniagaan dan target buka syarikat sendiri. Jadi usahawan.

......

No comments:

Post a Comment