Saturday 3 August 2019

Aku Seorang Jurutera Kilang Part 3

Pandang dari sudut positif setiap perkara.
1. Semalam saya sedih. Sebab ada masalah.
2. Hari ini saya ceria bertemu rakan tualan.
3. Pandang semua perkara dari sisi positif.
4. Itulah kelebihan memegang jawatan seorang jurutera.
5. Jika seluar anda digunting oleh anak kecil, sisi positifnya anda boleh berfikir macam mana nak jahit seluar tersebut.
6. Jika kerusi plastik pecah, sisi positifnya anda boleh ambil drill tebuk dan jahit guna cable tight.
7. Jika kereta anda tercalar dilanggar orang, sisi positifnya anda akan cari bahan yang boleh tanpa dan selesaikan kesan calar tersebut.
8. Jika singki tersumbat gara - gara saluran dah tertutup, sisi positifnya anda boleh beli paip dan buat saluran baru.
9. Setiap masalah ada jalan penyelesaian.
10. Selesai masalah, anda puas hati. Insya Allah, dalam perjalanan menyelesaikan masalah itu Allah kurniakan 1001 hikmah.
11. Positifnya anda mungkin belajar ilmu baru.
12. Positifnya anda mungkin belajar skill baru.
13. Positifnya anda mungkin temui jalan baru hidup anda.
14. Positifnya anda akan jadi lebig matang, kuat dan teguh dalam menghadapi kehidupan mendatang.

Berfikir sebagai seorang jurutera, saya sukakan kerjaya saya.

No comments:

Post a Comment