Tuesday 13 September 2011

IPD 1

Enjin ;
Perkaitan antara kumpulan - kumpulan @ bhg-2 yg dipasang mengikut sesuatu peraturan utk menukarkan tenaga bahan api (fuel) dgn cara pembakaran kpd tenaga mekanikal utk bergerak mengikut penentuannya.

Alat menukar tenaga haba kpd tenaga kejenteraan utk membuat kerja.

Wikipedia
"An engine or motor is a machine designed to convert energy into useful mechanical motion. Heat engines, including internal combustion engines and external combustion engines (such as steam engines) burn a fuel to create heat which is then used to create motion.

Electric motors convert electrical energy in mechanical motion, pneumatic motors use compressed air and others, such as wind-up toys use elastic energy.

In biological systems molecular motors like myosins in muscles use chemical energy to create motion."


Jenis enjin;
1. 4 lejang/stroke
2. 2 lejang/stroke

Lejang/stroke
Lejang adalah jarak perjalanan piston di dalam selinder dari kedudukan TDC le BDC dan
dari BDC ke TDC

TDC (Top dead center) , BDC (Bottom dead center)

Jenis stroke
1. Induction stroke
2. Compression stroke
3. Power stroke
4. Exhaust stroke

Perjalanan stroke

Satu stroke bermaksud pergerakkan piston, crankshaft berpusing setengah pusingan atau 180 deg.

2 stroke
crankshaft berpusing 2 pusingan dengan kandungan 360 deg

4 stroke
crankshaft berpusingan 2 pusingan denga 720 deg

4 stroke (Petrol Enjin)
Perjalanan enjin 4 stroke

Dua pusingan crankshaft menghasilkan satu kuasa (power)

1. Induction stroke
1.1 Inlet valve terbuka
1.2 Exhaust valve tertutup
1.3 Piston bergerak ke bawah dari TDC ke BDC
1.4 Meyedut udara bersih ke dalam selinder
1.5 Piston sampai ke BDC, inlet valve tertutup dan berakhirlah IS
1.6 Pergerakan crankshaft 180 deg - separuh pusingan.

2. Compression stroke
2.1 Inlet valve tertutup
2.2 Exhaust valve tertutup
2.3 Piston bergerak ke atas dari BDC ke TDC
2.4 Udara di dalam selinder ditekan padat di ruang yang bertambah kecil
2.5 Piston sampai ke TDC berakhirlah compression stroke
2.6 Crankshaft bergerak satu pusingan 360 deg

3. Power stroke
3.1 Inlet valve tertutup
3.2 Exhaust valve tertutup
3.3 Apabila piston mendekati bahagian atas selinder semasa compression stroke, fuel injecktor melepaskan semburan minyak
3.4 Kadar mampatan yang tinggi menyebabkan suhu udara meningkat lebih kurang sehingga 1000 F iaitu cukup panas untuk menyalakan campuran.
3.5 Ketika udara - bahan api itu terbakar, ia mengembang dalam selinder dan serta - merta tekanan menjadi lebih kuat dan menolak piston turun ke bawah selinder dan berkahirlah power stroke
3.6 Crankshaft berpusing 1 1/2 pusingan iaitu 540 Deg

4. Exhaust stroke
4.1 Apabila piston sampai ke bawah selinder (BDC), exhaust terbuka manakala inlet valve masih tertutup
4.2 Piston bergerak naik ke atas dari BDC ke TDC
4.3 Gas - gas yang terbakar ditolak keluar oleh piston keluar melalui exhaust valve
4.4 Apabila piston sampai ke atas selinder, exhaust valve tertutup manakala inlet valve terbuka
4.5 Maka berakhirlah exhaust stroke dan bermulalah induction stroke yang baru
4.6 Pergerakkan crankshaft menjadikan 2 pusingan penuh 720 Deg



Ref;

Nota Kursus IPD oleh Muhammad Salahuddin Abd Majid (FELDA/Petronas)

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine

No comments:

Post a Comment