Seorang jurutera yang menulis isi hatinya. Sebuah jurnal kehidupan.
Saturday, 13 July 2013
Tafsir Surah Al Kahfi
Saturday, March 23, 2013
Tafsir Surah al-Kahfi - Kebenaran janji
Allah
Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKARI
Telah dibincangkan pada siri yang lalu
berkenaan dengan Ashab al-Kahfi yang tidur begitu lama dan tidak menyangka
dalam tempoh yang panjang. Maka Allah SWT langsungkan lagi kisah mereka dengan
persoalan sesama sendiri perihal jangka masa mereka tidur. Seterusnya, saranan
supaya mencari rezeki dengan membeli makanan di pekan.
Ayat ke-19:
Dan demikianlah pula Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya), supaya mereka
bertanya-tanyaan sesama sendiri. Salah seorang di antaranya bertanya:
"Berapa lama kamu tidur?" (sebahagian dari) mereka menjawab:
"Kita telah tidur selama sehari atau sebahagian dari sehari".
(Sebahagian lagi dari) mereka berkata: "Tuhan kamu lebih mengentahui
tentang lamanya kamu tidur; sekarang utuslah salah seorang dari kamu, membawa
wang perak kamu ini ke bandar; kemudian biarlah dia mencari dan memilih
mana-mana jenis makanan yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ);
kemudian hendaklah ia membawa untuk kamu sedikit habuan daripadanya; dan
hendaklah ia berlemah-lembut dengan bersungguh-sungguh (semasa di bandar); dan
janganlah dia melakukan sesuatu yang menyebabkan sesiapapun menyedari akan hal
kamu.
Ibnu Kathir berkata: Sebagaimana Kami
telah menidurkan mereka dan Kami bangkitkan mereka daripada tidur dalam keadaan
badan, rambut dan kulit mereka tetap segar. Tiada kehilangan sedikit pun
fizikal setelah tidur selama 309 tahun. Atas asas itulah mereka saling bertanya
jangka masa sama ada sehari atau setengah hari. Hakikatnya Allah SWT mengetahui
tempoh tersebut.
Al-Maraghi berkata: Kami menjadikan
pemuda-pemuda itu tidur di dalam gua dengan memelihara jasad mereka daripada
kerosakan. Pakaian mereka juga dipelihara daripada kehancuran meskipun
bertahun-tahun lamanya dengan kekuasaan Kami. Lalu mereka dibangkitkan daripada
tidur, supaya Kami memperkenalkan keagungan kekuasaan Kami dan keajaiban
terhadap makhluk Kami supaya mereka semakin mengerti setiap urusan yang mereka
alami. Iaitu berlepas dirinya mereka daripada menyembah berhala dan keikhlasan
mereka beribadat kepada Allah Yang Maha Esa dan Berkuasa kerana mereka
mengetahui secara nyata sekian lama apa yang mereka alami, namun mereka masih
tetap dalam keadaan seperti awal mereka tidur.
Akhirnya sebahagian daripada mereka
bertanya kepada sebahagian yang lain. Ini disebabkan mereka tertanya-tanya
kepada diri sendiri, sudah berapa lama mereka tidur.
Menurut Fakharudin al-Razi: Salah seorang
daripada mereka menyuruh salah seorang antara mereka membawa wang dirham pergi
ke kota Tursus.
Mereka berpendapat: Hadhihi,
merupakan isyarat yang menunjukkan bahawa orang yang berkata tadi benar-benar
membawa wang dirham supaya diterima oleh sebahagian sahabatnya, untuk
menyempurnakan kehidupan mereka. Walau bagaimanapun, orang yang keluar dari
rumahnya dengan membawa dirham, bukan bererti dia tidak bertawakal kepada Allah
SWT.
Hamka berkata: Perasaan mereka juga
seperti baru tersedar daripada tidur, iaitu bahawa mereka dalam bahaya, sedang
dikejar-kejar oleh kaki tangan raja. Oleh kerana mereka sudah terlalu lapar dan
perlu mencari makanan, namun pada masa sama harus berwaspada kerana jika mereka
diketahui, mungkin sesuatu buruk yang akan berlaku.
Ayat ke-20:
"Sesungguhnya, kalaulah mereka mengetahui hal kamu, tentulah mereka
akan merejam dengan membunuh kamu, atau mereka akan mengembalikan kamu kepada
ugama mereka (secara paksa); dan jika berlaku demikian, kamu tidak sekali-kali
akan berjaya selama-lamanya".
Ibnu Kathir berkata: Yang mereka maksudkan
ialah para pengikut Daqyanus. Mereka bimbang para pengikut Daqyanus menemui
tempat persembunyian mereka. Kerana mereka akan terus diseksa dengan pelbagai
seksaan sampai mereka kembali kepada agama asal ataupun mati. Dan jika mereka
setuju untuk kembali kepada agama mereka semula, maka tidak ada keuntungan bagi
mereka di dunia dan di akhirat.
Al-Maraghi berkata: Sesungguhnya orang
kafir itu apabila mengetahui tempat kamu, sudah pasti mereka akan membunuh kamu
dengan melempar batu-batu lantaran kamu tidak berganjak daripada keimanan
kepada-Nya. Hukuman seperti itu merupakan hukuman yang dilakukan pada zaman
dahulu terhadap orang yang menyatakan sesuatu yang bertentangan dengan anutan
kebanyakan orang sama ada dalam masalah agama mahupun politik yang mempengaruhi
keadaan negara.
Mungkin juga mereka akan memaksa kamu
untuk kembali kepada agama bapa-bapa mereka. Apabila kamu menganut agama kerana
paksaan atau dipaksa sudah pasti kamu tidak akan memperoleh kebaikan di dunia
dan di akhirat.
Ayat ke-21:
Dan demikianlah Kami dedahkan hal mereka kepada orang ramai supaya
orang-orang itu mengetahui bahawa janji Allah menghidupkan semula orang mati
adalah benar, dan bahawa hari kiamat itu tidak ada sebarang syak padanya;
pendedahan itu berlaku semasa orang-orang itu berbantahan sesama sendiri
mengenai perkara hidupnya semula orang mati. Setelah itu maka (sebahagian dari)
mereka berkata: "Dirikanlah sebuah bangunan di sisi gua mereka, Allah
jualah yang mengetahui akan hal ehwal mereka". orang-orang yang berkuasa
atas urusan mereka (pihak raja) pula berkata: "Sebenarnya kami hendak
membina sebuah masjid di sisi gua mereka".
Ibnu Kathir berkata: Kami perlihatkan
mereka yakni Ashab al-Kahfi kepada umat manusia.
Sayid Qutub berkata: Titik pengajaran
daripada penghabisan kisah anak-anak muda itu ialah ia mengemukakan dalil bagi
kebangkitan selepas mati dengan satu contoh yang berlaku di alam nyata yang
dapat dilihat dan difaham secara dekat.
Kisah ini dapat memudahkan manusia
memahami persoalan kebangkitan selepas mati dan meyakinkan mereka bahawa janji
Allah SWT itu benar dan hari kiamat itu tidak diselubungi sebarang keraguan.
Beginilah Allah SWT membangkitkan
pemuda-pemuda itu daripada tidur mereka dan mendedahkan hakikat mereka kepada
kaum mereka.
Manakala maksud masjid di sini ialah
tempat ibadat mengikut adat orang Yahudi dan orang Kristian yang mendirikan
rumah-rumah ibadat di atas kubur para nabi dan wali.
Ibnu Jarir menukilkan dua pendapat
berkenaan orang yang mengungkapkan hal tersebut:
·Mereka adalah orang Islam di kalangan mereka.
·Mereka adalah orang musyrik di antara mereka.
Ayat ke-22:
(Sebahagian dari) mereka akan berkata:
"Bilangan Ashaabul Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing
mereka "; dan setengahnya pula berkata:"Bilangan mereka lima orang,
yang keenamnya ialah anjing mereka" - secara meraba-raba dalam gelap akan
sesuatu yang tidak diketahui; dan setengahnya yang lain berkata: "Bilangan
mereka tujuh orang, dan yang kedelapannya ialah anjing mereka". Katakanlah
(wahai Muhammad): "Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada
yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit". Oleh itu, janganlah engkau
berbahas dengan sesiapapun mengenai mereka melainkan dengan bahasan (secara
sederhana) yang nyata (keterangannya di dalam Al-Quran), dan janganlah engkau
meminta penjelasan mengenai hal mereka kepada seseorangpun dari golongan (yang
membincangkannya).
Ibnu Kathir berkata: Allah SWT merakamkan
berkenaan dengan pendapat yang pelbagai isu bilangan Ashab al-Kahfi. Dinyatakan
tiga pendapat kemudian Dia melemahkan dua pendapat pertama dengan
firman-Nya: Mereka secara meraba-raba dalam gelap akan sesuatu yang tidak
diketahui.
Mengikut pendapat yang paling kuat jumlah
mereka seramai tujuh orang. Inilah riwayat Ibnu Jarir daripada Ata'
al-Khurasani dan Ikrimah daripada Ibnu Abbas RA.
Penulis terpanggil dengan ulasan yang
menarik yang dikemukakan oleh Sayid Qutub antara lain berkata: Titik pengajaran
daripada kisah mereka adalah tercapai sama ada dengan bilangan yang sedikit
atau dengan bilangan yang banyak.
Oleh sebab itulah al-Quran al-Karim
mengarahkan Rasulullah SAW supaya meninggalkan perdebatan mengenai perkara ini
dan supaya jangan bertanya kepada sesiapapun daripada para pendebat itu
mengenai kedudukan penghuni-penghuni gua itu.
Arahan ini sesuai dengan metodologi Islam
yang mahu memelihara daya tenaga akal daripada dibuang percuma di dalam perkara-perkara
yang tidak berfaedah. Ia juga supaya seseorang itu tidak mengikuti sesuatu yang
tidak diketahuinya dengan penuh keyakinan.
Peristiwa Ashab al-Kahfi yang telah
digolongkan di zaman itu adalah daripada perkara-perkara ghaib yang terserah
kepada ilmu Allah SWT. Oleh itu hendaklah beliau tinggalkan sahaja perkara ini
kepada ilmu Allah SWT.
No comments:
Post a Comment