Monday 15 February 2010

Kemalangan

  1. Selepas bekerja beberapa bulan sebagai cadet engineer di kilang sawit, aku mendapat kemalangan.
  2. Kejadian itu berlaku pada pukul 9 malam. Kami biasa balik lewat malam untuk menandatangan buku seal gate selepas operasi penerimaan buah sawit.
  3. Semasa pintu utama kilang hendak ditutup, gate tersangkut separuh. Aku sudah beberapa minggu tahu mengenai kejadian tersebut dan sudah mengarahkan foreman untuk membaikpulih. Mungkin disebabkan pengaruh aku yang masih kurang, arahan itu tidak diambil berat serta pintu pagar itu tidak dibaiki.
  4. Disebabkan faktor itu, aku terus mengambil tindakan drastik serta berazam untuk menyelesaikannya pada malam itu juga. Serta - merta, aku arahkan fitter yang standby operasi malam untuk datang membaiki pintu pagar tersebut. Aku turut sama membantu.
  5. Disebabkan kurang pengalaman serta kurang peka terhadap faktor keselamatan, wheel loader dipanggil untuk membantu mengangkat beberapa inci pagar tersebut supaya penukaran bearing dapat dilakukan. Semasa proses tersebut, jari tengah kanan aku terhimpit disebabkan oleh pagar tersebut jatuh akibat terlepas dari bucket wheel loader.
  6. Serta - merta aku menarik jari berlumuran darah. Episod seterusnya menyaksikan aku menunggu untuk menerima rawatan di Hospital Besar Bandar Lahad Datu.
  7. Aku mendapat 6 jahitan serta ditahan selama 5 hari. Sepanjang tempoh 5 hari di hospital, aku sedih kerana berseorangan di hospital (tiada sesiapa melawat aku dalam tempoh tersebut). Aku merahsiakan kejadian tersebut daripada keluarga di kampung untuk mengelak ibubapa aku risau. Lagipun, aku rasa boleh mengharunginya sendirian. Berseorangan di hospital banyak mengajar aku mengenai arah tuju yang bakal dipilih dalam industri. Kenapa aku memilih jalan ini? Segala macam kesusahan perlu ditanggung oleh aku sendiri kerana pilihan ini dilakukan oleh aku. Perantau - bersedirian di hospital. Ia bukan sebab duit. Ia bukan sebab kekasih. Ia bukan sebab jawatan. Hanya diri sendiri yang mampu memberikan jawapan tak kala motivasi diri berada pada tahap paling rendah! Kejadian itu juga menyebabkan aku lebih teratur merancang untuk mencapai lebih banyak kejayaan setiap waktu aku berada dalam industri.
  8. Aku sepatutnya pulang lebih lewat, namun aku meminta untuk pulang awal dan bekerja. Aku diberi cuti 2 minggu untuk berehat. Namun, hari - hari seterusnya menyaksikan aku pergi berkerja kerana mahu menghilangkan kebosanan di rumah.
  9. Antara kerja yang aku lakukan adalah menyelesaikan kerja yang belum aku siapkan. Bezanya kali ini kerja tersebut dilakukan sendiri oleh foreman tanpa banyak soal.
  10. Minggu - minggu berikutnya aku membuat laporan kemalangan sendiri ke JKKP, PERKESO serta insurance. Segala proses diuruskan oleh aku sendiri kerana rakan sekerja yang lain tiada pengalaman.
  11. Aku mendapat lebih RM2800 daripada pampasan PERKSO selang beberapa bulan selepas kejadian tersebut . Jari tengah aku kurang beberapa mm.
  12. Duit itu aku gunakan untuk belanja kawin beberapa bulan kemudian.
banyak yang aku pelajari daripada kejadian tersebut.

No comments:

Post a Comment