Wednesday 3 March 2010

Minat


  1. Semasa pulang ke kampung beberapa hari yang lepas, aku membuat signboard untuk kedai mak, setelah sekian lama tertangguh.
  2. Gambar ini diambil secara spontan oleh adik aku. Setelah meneliti beberapa kali, baru ku sedar, aku telah lama meninggalkan minat aku.
  3. Aku minat seni.
  4. Aku minat kerja pertukangan tangan.
  5. Aku minat menghasilkan perabut, lukisan, serta suka melakukan kerja - kerja pertukangan lain.
  6. Namun, disebabkan oleh kerana suasana kerjaya dan berhijrah di tempat orang, aku jarang mempunyai peluang untuk melakukan kerja tersebut.
  7. Setiap kali pulang ke kampung, pasti ada sesuatu hasil kerja tangan yang aku hasilkan. Aku lakukan kerana masa untuk aku berada di kampung adalah terhad.
  8. Semasa aku sedang asyik melakukan kerja di atas, sebenarnya kepala tengah sakit - migrain. Sakit kerana kurang rehat setelah seminggu suntuk dari Miri - PJ - KB - Jeli - KB. Namun, untuk mencapai target tersebut, aku berjaya menyiapkannya dengan gembira.
  9. Masa dalam penerbangan, aku luangkan sepenuhnya untuk tidur.
  10. Suatu masa, aku bercita - cita untuk mempunyai sebuah bengkel kecil di belakang rumah, rekabentuk rumah di barat. Bengkel tersebut lengkap dengan peralatan. Aku akan gunakan sepenuhnya untuk menghasilkan segala jenis perabut serta perkara bermanfaat.
  11. Apabila kita sudah meletakkan sepenuh jiwa kita kepada perkara yang kita minat, sudah tentu hasilnya amat membanggakan.
  12. Namun, pastikan perkara itu adalah kebaikan, bukan sebaliknya.

No comments:

Post a Comment