Wednesday 22 June 2011

Tok Guru


g

  1. Aku balik ke kampung untuk melawat abang sulung yang sakit dan ibubapa dua tiga hari tanpa dirancang.
  2. Pada 21hb. June, Masjid Al Ahmadi, Tebing Tinggi, Pengkalan Chepa, Kelantan mengadakan Ceramah Israk Mikraj selepas solat Magrib.
  3. Selepas ditunda beberapa hari sebelumnya.
  4. Peluang yang ada tidak aku sia - siakan. Penceramahnya tidak lain tidak bukan Menteri Besar Kelantan. YB kami. Menteri Besar kami. Tok Guru kami. Ulamak kami.
  5. Ironinya, ini bukan kali pertama kami berjumpa. Sudah berpuluh kali.
  6. Walaupun aku cuma ada di kampung hanya dua kali setahun, namun setiap kali balik kampung, sudah tentu aku berpeluang berjumpa dengannya. Ingin aku tanya pada mereka di luar negeri sana, sudah berapa kali anda berjumpa dengan menteri besar anda? sejak dia memegang kuasa.
  7. Hadir Tok Guru hanya dengan dengan pemandu tanpa polis dan pengawal.
  8. Hadirnya tanpa carpet merah.
  9. Hadir dia untuk memberi kuliah agama memakai serban, jubah tidak jauh beza dengan orang kampungku yang bekerja sebagai petani.
  10. Terbaik Tok Guru. Kami sayangkan kamu dan kami akan berjuang untuk agama kami!

No comments:

Post a Comment