Tuesday 7 June 2011

Hobi dan masa terluang


  1. Seorang rakan bertanya, bagaimana kamu ada masa untuk menjadi blogger? ada facebook? dan sebagainya?

  2. Saya tidak terus menjawab soalan beliau, tapi menanya soalan kepadanya. Kenapa ada manager dapat bermain golf di hujung minggu? Adakah beliau mempunyai masa untuk bermain golf? Kenapa seorang manager dapat pergi memancing? kepada orang dapat meluangkan masa bersukan dan sebagainya?

  3. Kesimpulan daripada soalan saya adalah, bergantung kepada apa yang kamu minat dan apa yang kamu isi dengan masa lapang.

  4. Apabila seseorang minat dengan satu-2 perkara, maka beliau akan gunakan sepenuh masa, peluang dan ruang yang ada untuk mengisi minat tersebut.

  5. Tidak semestinya kita mengorbankan masa lain yang penting, tetapi soal kita mencari peluang untuk mengisi hobi tersebut.

  6. Dan sudah tentu hobi yang baik adalah hobi yang memberikan manfaat.

  7. Saya ada masa untuk mejadi blogger sebab saya bukan pemain golf. Dan saya tidak suka main golf.

  8. Apabila keluar ke bandar, saya tidak suka lepak di kedai kopi. Saya lebih suka mengisi masa di rumah bersama keluarga atau bertukang. Atau berkebun.

  9. Pada waktu malam, saya isi dengan belajar dan menjadi blogger.

  10. Akhirnya, terpulang pada diri anda senidiri. Apa yang hendak dicapai dan apa yang anda usahakan.

No comments:

Post a Comment